Berlingske Business

Digitalt fællesmarked skal rejse Europa

02BUSlucy#2.jpg
»Bedre forbrugerbeskyttelse skal EU-Kommissionen og finansinstitutionerne finde en løsning på, men vi skal også alle uddannes bedre i den digitale verden og lære at skifte kodeord oftere og gøre dem sværere. Jeg er selv blevet meget mere omhyggelig,« siger Lucy Neville-Rolfe, britisk minister for erhverv, innovation og færdigheder. Foto: Nils Meilvang

Det skal være lettere at drive e-handel i de 28 EU-lande, og forbrugerne skal beskyttes bedre og have større magt, når EU-Kommissionen om nogle måneder fremlægger sin plan for et digitalt, indre marked, som der er store penge i – især hvis flere så vil handle europæisk end amerikansk.

Bedre betingelser og ens regler for at etablere og drive virksomhed og betale skat i alle 28 EU-lande kombineret med større magt til forbrugerne skal skabe et stort, digitalt indre marked, som kan holde store – især amerikanske – virksomheder stangen i Europa.

Den britiske minister for erhverv, innovation og færdigheder, Lucy Neville-Rolfe, forventer »en ambitiøs plan«, når EU-Kommissionen til maj fremlægger, hvordan der kan skabes et digitalt, indre marked i Europa.

»Revolutionen er her allerede, så vi må se på, hvordan vi kan hjælpe både virksomheder og forbrugere. Vi skal være konkurrencedygtige og nå op på omdrejningshøjde med Silicon Valley og gøre det bedre i Europa – ikke ved at skabe store barrierer for udenlandske virksomheder men ved at hjælpe vore egne europæiske på vej,« siger Lucy Neville-Rolfe til Berlingske.

Hun er tidligere juridisk direktør i den britiske købmandsgigant Tesco, og på en konference, som erhvervsorganisationen Dansk Erhverv forleden holdt i Christian IVs gamle børsbygning i København i samarbejde med de britiske udenrigs- og erhvervsministerier, understregede hun, at der både er masser af muligheder og bekymringer for virksomhederne i et kæmpe digitalt marked.

»Internettet skal ikke være Det Vilde Vesten, hvor folk er utrygge. Folk skal have tillid til at kunne e-handle og bruge digitale tjenester i hele EU, så der skal mere fokus på sikkerhed. Og kunderne skal komme først – det ved de gode virksomheder. Men europæiske forbrugere kan også hjælpe. Hvis de støtter virksomhederne ved at købe ind i deres eget land, bliver det værdifuldt for beskæftigelsen,« siger hun, overbevist om, at flertallet altid vil handle lokalt.

Fælles regler for at etablere og drive virksomhed, forbrugerbeskyttelsesregler, der er lette at forstå og frem for alt håndhævelsen af dem bliver afgørende, for »håndhævelse af loven er ofte lige så vigtig som loven selv«. Og så skal geografiske spærringer og barrierer for at bruge digitale tjenester falde.

Væk med geografisk spærring

»Priser på digitale produkter og tjenester skal ikke være unfair afhængig af, hvor folk kommer fra. Det kan ikke være rigtigt, at der er forskel på prisen, når man lejer bil, afhængigt af hvor man bor. Og så længes jeg efter at kunne se TV fra BBC og Sky, når jeg er i Aix-en-Provence og besøge min svigerdatter. Man skal kunne betale for at bruge digitale tjenester, selv om de ikke er tilgængelige i det geografiske område – og på fair vilkår. Det vil også mindske problemerne med ophavsret og sikre, at ejerne får deres betaling,« understreger Lucy Neville-Rolfe.

Hun mener, at det f.eks. kan ske ved at logge ind og identificere sig, men understreger, at f.eks. BBC jo ikke bare kan åbnes for hele Europa.

Departementschef i Erhvervs- og vækstministeriet, Michael Dithmer, finder det også nødvendigt, at Europa nu rykker.

»I Europa har vi ikke været så gode som USA og asiatiske lande til at gentænke forretningsmodeller i et digitaliseret samfund. Tænk på Google, Apple, Amazon, Facebook, Alibaba – ingen af dem er europæiske. Men intet europæisk land kan alene indfri det fulde, digitale potentiale. Europa skal drage fuld fordel af den digitale økonomi, som EU-Kommissionen anslår vil være på 200 milliarder euro de næste år. Vi står på kanten af en ny industri: Den fjerde, industrielle revolution er den blevet kaldt,« siger han.

Gode forbindelser er afgørende

Internetforbindelser i høj hastighed og bedre mobil bredbåndsdækning er ifølge ham »nøglen til digitalisering og digital økonomi«.

»Men samtidig skal forbrugerne beskyttes stærkere af klare og forståelige regler. Det vil give et større udvalg af varer til lavere priser og gøre det lettere at nå bredere ud i verden,« sagde Michael Dithmer og understregede nødvendigheden af at fjerne unødvendige byrder på de e-handlende, ligesom »vi skal se nærmere på skat på e-handel, hvor vi i dag har 28 forskellige momssystemer«.

»Vi er alle nødt til at være lidt mere fleksible for at opnå det digitale, indre marked. Der er stadig lang vej igen, men vi bør ikke glemme de succeser, som vi har haft. Roaming (mobilpriser i udlandet, red.) er et godt eksempel, hvor EU har fået priserne sænket betydeligt, selv om der stadig er en bid vej tilbage,« siger departementschefen og fremhæver også som eksempel på fordelene ved et fælles, digitalt marked, at alle virksomheder fra 2018 vil kunne lægge bud online på opgaver i andre lande.

Administrerende direktør i Dansk Erhverv, Christian T. Ingemann, lagde ikke skjul på udfordringerne.

»I dag er det ikke Tingenes Internet men Altings Internet, og – meget vigtigt – det er grænseløst. Der er ingen åbenlyse svar på udfordringerne. Spørgsmålet er, hvordan vi finde balancen mellem privatlivsbeskyttelse og forretningsmuligheder. Det vil kræve politisk mod fra regeringerne men også omstillingsparathed i erhvervslivet,« slog han fast.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen