Berlingske Business

Digitaliseringsstyrelsen henter vicedirektør fra DI

pix-Adam Lebech
Adam Lebech bliver ny vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen efter tre år i spidsen for Dansk Industris brancheforening for IT og tele, DI Digital. Arkivfoto: Kasper Palsnov, Scanpix Foto:

Adam Lebech forlader direktørposten i DI Digital efter lidt over tre år.

Digitaliseringsstyrelsen, som er statens piskesvinger, når det gælder om at få Danmark gjort digitalt, er gået på strandhugst hos Dansk Industri efter sin nye vicedirektør.

Adam Lebech, som siden 1. maj 2014 har stået i spidsen for Dansk Industris brancheorganisation for IT og tele, DI Digital, er udpeget som ny vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, hvor han starter snarest muligt.

Han overtager den tomme post efter Rikke Hougaard Zeberg, som 4. september blev udnævnt til ny direktør for styrelsen som afløser for den mangeårige chef, Lars Frelle-Petersen, som er rykket videre til Innovationsministeriet.

Lang karriere med digitalisering

Adam Lebech, der er 44 år, har tidligere arbejdet i den daværende IT- og Telestyrelsen og siden i Økonomi- og Indenrigsministeriet, hvor han under daværende minister Margrethe Vestager (R) stod for netop dagsordenen med at få digitaliseret Danmark. Han begyndte sin karriere i Finansministeriet i Den digitale taskforce i 2001.

»Adam har solid erfaring med digitalisering og IT. Han kender både den politiske dagsorden og de bureaukratiske embedsmandsdyder men er også oprigtigt interesseret i IT og er kompetent, når det gælder f.eks. at drive store IT-projekter og arbejde med effektiv systemforvaltning. Og så er han en erfaren leder. Han kan dermed sætte sig i stolen fra dag ét,« siger Rikke Hougaard Zeberg om nyudnævnelsen.

Adam Lebech bor i Torslunde, syd for Taastrup, med sin kone og tre børn. Han er uddannet cand. scient. pol. i statskundskab fra Aarhus Universitet.

pix-Gravning

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen