Berlingske Business

Digitalisering er på vej ud til Vestas-kunderne

RB PLUS Vi er på vej mod vindmøller af gigaformat Vestas
Foto:

Den danske vindmølleproducent Vestas har i gennem flere år benyttet sig af digital viden - eller Internet of Things (IoT) - når de har skullet producere og sætte vindmøller op.

Det fortæller senior vice president for IT, Torben Høeg Bonde, fra Vestas.

- Vi begynder nu lige så stille at videreudvikle på konceptet og i samarbejde med vores kunder udtænke yderligere muligheder. Vi bruger data mere strategisk, og det kommer vores kunder til gode, siger senior vice presidenten til Ritzau Finans.

pix-Mølle

En rapport offentliggjort fredag om IoT-tiltag, der er udarbejdet af Monitor Deloitte for Ericsson Danmark i samarbejde med DI Digital, viser, at 76 pct. af de danske virksomheder mener, at IoT-tiltag vil komme til at transformere deres selskaber inden for de kommende tre år. Men den transformation er man i Vestas allerede i fuld gang med.

- Vi har brugt IoT, før begrebet blev opfundet. Vi har allerede i mange år opsamlet data fra kundernes møller, som vi har brugt til dels at videreudvikle nye og yderligere effektive møller, dels at hjælpe kunderne til at få mere ud af deres investeringer. Dette er sket blandt andet ved at beregne helt præcist, hvor det vil være mest optimalt at opstille møllen, siger Torben Høeg Bonde .

pix-Intel

Og hvor Vestas selv har brugt data i mange år, breder de nu også informationerne ud til kunderne:

- Ved at kombinere data fra møllerne med blandt andet vejrdata er vi også i stand til at forudse, hvor meget kunden vil kunne få ud af sin mølle og hvilke tiltag, der kan gøres for at øge denne værdi yderligere. Det at have en styringsenhed i en mølle og bruge data er noget, der både er til gavn for os, men bestemt også for vores kunder, forklarer Torben Høeg Bonde.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen