Berlingske Business

Digital revolution 2.0

Hvordan skal film, bøger og aviser håndtere den kommende digitalisering af forretningen? Berlingske Business har talt med to insidere om den digitale virkelighed anno 2009.

Aviser uden forskel
Avisernes oplag falder støt, og Jesper Bay fra pladebranchen kan godt genkende billedet.

»Hvis man kigger på vores omsætningskurve for de seneste ti år, ligner den til forveksling udviklingen i avisbranchen.« Dertil kommer, at avisernes produkt er meget let at erstatte, siger Jesper Bay. »Der har musik, bogbranche og film en styrke i, at indholdet er mere unikt, men til gengæld mere attraktivt at kopiere«. Det er hårde odds for avisbranchen, og der er ikke nogen umiddelbar løsning i sigte, mener Mads Thimmer.

»Der er ikke ret mange andre veje end genfødsel. Man skal ned og dø. Eksperimentet med gratisaviserne viser, at man tænker forkert. Problemet ligger meget i den måde, man har organiseret sig på og den måde, man tænker forretning på. Der har jo aldrig været større efterspørgsel efter kerneydelsen, overblik og analyse.«

Også Jesper Bay peger på interne brancheforhold som en væsentlig udfordring. »Forretningsmodellerne og teknologien ændrer sig meget hurtigere end tidligere. Det er krævende i en mediebranche, der domineres af gamle, hæderkronede bladhuse og bogforlag og – i vores egen verden – af internationale pladeselskaber.«

Aviserne burde bl.a. differentiere mere, bl.a. af hensyn til yngre målgrupper siger, mener Jesper Bay. »Mainstream-aviserne ligner hinanden meget, og det er vanskeligt at opnå kundeloyalitet, når det ene er lige så godt som det andet, og du i øvrigt kan få det meste på nettet gratis. Aviserne leverer et produkt, ungdommen ikke efterspørger. De er med få undtagelser lavet af 40+ere for 40+ere.«. Hvis man formår at nå målgrupperne, er der gode muligheder i det nye medieunivers, bl.a. fordi reklamerne kan skræddersys meget bedre til indhold og læser, siger Mads Thimmer. »Man har den enorme fordel, at man kan stikke en købsmulighed ind med det samme. Det kan man ikke med en avis.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen