Berlingske Business

Digital revolution 2.0

Hvordan skal film, bøger og aviser håndtere den kommende digitalisering af forretningen? Berlingske Business har talt med to insidere om den digitale virkelighed anno 2009.

Filmens arrogance
Film er det medie, der kommer tættest på musikformatet, og udfordringerne er da også meget ens, bl.a. hvad angår piratkopiering.

»Lidt mere båndbredde, så bliver det for alvor aktuelt med film. Vi ser allerede et betragteligt pirateri på området, og der mangler velfungerende betalingstilbud, hvor publikum kan downloade eller streame film lovligt. Og hvis man ikke har det, kommer pirateriet.« siger Jesper Bay.

Filmindustrien har hidtil gjort meget ud af kopisikring, men uden den store virkning. »Det største problem er det organisatoriske. Filmbranchen har den samme arrogance, som man i sin tid oplevede hos musikken, vores DVDer kan ikke rippes (kopieres, red.).« siger Mads Thimmer fra Innovation Lab. Han mener, film højst sandsynligt ender med at blive solgt uden kopisikring, fordi markedet kræver det. Som det er tilfældet med meget musikindhold i dag.

I sidste ende er pirateriet ikke det afgørende problem, mener Jesper Bay.

»For de unge er pirateri kun i begrænset omfang et moralsk spørgsmål. De ønsker adgang og mobilitet her og nu. Hvis vi som indholdsproducenter ikke kan finde ud af at tilbyde dem det, skaffer de sig det, de vil have, ad anden vej. Det skal være nemt, hurtigt og billigt,« siger Jesper Bay.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen