Berlingske Business

Digital fremtid på vej i Aarhus

Billede
Kernen i Grundfos Kollegiet er et 12 etager højt atrium. Man kommer ind i lejlighederne fra balkonerne ud mod atriumrummet, og for at maksimere mængden af dagslys og give en større fornemmelse af rum, er fronten af alle balkoner dækket af spejle, hvilket skaber en illusion af et endeløst rum. (Foto: Mikkel Frost/Cebra)

På Grundfos Kollegiet forsker man i øjeblikket i, hvordan man skaber nye energi­løsninger, der følger brugernes datamønstre. Men det har sine udfordringer, fortæller forsker.

Ny teknologi vinder frem i hjemmet, hvor alt fra varme og el til dørlåse kan styres af en app. Hvis kontrol via en app virker for anstrengende, kan du trøste dig med, at computersystemerne snart er i stand til at styre det hele selv uden den mindste indblanding fra din side.

Netop det scenarie har de taget de første skridt til i Aarhus.

Her har bl.a. Grundfos investeret i det såkaldte levende laboratorium, Grundfos Kollegiet, på Aarhus Havn, hvor bl.a. Alexandra Instituttet arbejder med at indsamle data om de unge beboere ved hjælp af 4.000 sensorer.

De data bruger forskere til at udvikle ny teknologi, der skal regulere bl.a. varmen på kollegiet.

De opsamlede data viste forskerne, at nogle beboere brugte usædvanligt meget fjernvarme. Det undersøgte de og fandt frem til, at radiatorer var tændt under udluftning.

Billede

Det spildforbrug kan undgås, hvis systemerne selv er i stand til at regulere indeklima og varme, fortæller forsker ved Alexandra Instituttet Kaj Grønbech. Men hvis den type løsninger skal vinde frem, kræver det en omstilling hos brugerne, siger han:

»Hvis teknologien virkelig skal have lov at overtage f.eks. varmeregulering og elforbrug i hjemmet, skal beboerne være indforståede med, hvad de må og ikke må, hvis det virkelig skal batte.«

Det kommer bl.a. til udtryk ved kollegiets regel om, at beboerne ikke må åbne vinduerne, fordi bygningen via sensorer selv skal regulere indeklimaet på værelserne.

»Men hvis du cykler forbi kollegiet, vil du se, at mange vinduer står åbne,« siger han og påpeger, at den type vaner ikke ændres hen over natten.

25BUSRoss-200310.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen