Berlingske Business

DI: Sats ambitiøst på IT i undervisningen

pix-Digital bogreol
Digitale læremidler - her e-bøger - skal sammen med andre IT-muligheder ud i klasseværelserne og bruges aktivt, og det skal for alvor ske allerede i år, mener Dansk Industri. Arkivfoto: Iris/Scanpix

De nyeste, teknologiske hjælpemidler skal ind i undervisning i skolerne - og virksomhederne - hurtigst muligt, både for at styrke eleverne og de studerende og for at bane veje for et muligt dansk erhvervseventyr.

Der skal mere IT i skolernes undervisning - for det kan blive begyndelsen til et nyt dansk erhvervseventyr.

Det mener Dansk Industri, som i et nyt strategisk udspil - »Strategi for digital læring« - anbefaler, at Danmark øger investeringerne i at bruge computerprogrammer, Internet og fjernundervisning i skoler og uddannelsesinstitutioner. Det bør skrives ind i den nye offentlige digitaliseringsstrategi for 2016-2020, som kommunerne, regionerne og staten skal blive enige om efter sommerferien.

Alle folkeskoler skal bruge digitale læremidler i år

»IT i undervisningen kalder talentet frem i alle. Derfor skal vi satse mere på IT i hele vores undervisnings- og uddannelsessystem. Fordele ved IT er, at det kan tilpasses den enkelte elev og dermed styrke alle, ikke mindst de elever, der har fået nederlag og dårlige resultater i skole,« siger Adam Lebech, direktør for ITEK, som er Dansk Industris brancheorganisation inden for IT og tele.

ITEKs mål er, at digitale læremidler allerede i år skal bruges i den daglige undervisning i samtlige folkeskoler, og at digital undervisning og læring i 2020 er en del af al undervisning. I 2016 skal alle skriftlige prøver og eksamener kunne gennemføres digitalt, og i 2018 skal alle elever og studerende bruge digitale redskaber som en integreret del af undervisningen og læringen.

Der er allerede af regeringen sat en milliard kroner af til efteruddannelse af undervisere i folkeskolen mellem 2014 og 2020.

Bedre efterspørgsel vil betyde eksport

Bedre brug af IT vil også gøre det muligt for danske virksomheder at skabe et nyt marked - herhjemme som i udlandet. Allerede i 2012 havde det globale marked for e-læring en omsætning på næsten 520 milliarder kroner, og virtuel undervisning - altså undervisning over Internet, enten direkte eller optaget - bruges stadig mere internationalt.

»De danske producenter står dog over for den barriere, at de ikke har et velfungerende hjemmemarked, der kan bruges til udvikling og test som afsæt for øget international afsætning,« hedder det i strategioplægget.

Adam Lebech efterlyser derfor »en målrettet og koordineret satsning på digital læring i hele undervisningssektoren«.

»Markedet er i dag præget af mange små, selvstændige initiativer på kommunal basis. Vi mangler en tættere dialog mellem undervisere og udviklere af software. Når politikerne samtidig kan få løst ogle af problemerne med indlæring i skolerne, er der ingen grund til at tøve med investeringerne,« mener Adam Lebech.

Også på det private marked efterspørger kun få virksomheder e-læring til deres medarbejdere.

Læs mere: Oplægget »Strategi for digital lærig« kan hentes her (i PDF-format)

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen