Berlingske Business

"Det varer ikke ret længe, så har vi noget, vi kan dele med jer"

Mette Lykke
Overskrift
CEO og medstifter af Endomondo - Mette Lykke. Foto:
 

Efter massive salgsrygter bekræfter Endomondos direktør, at der er nyheder på vej fra teknologivirksomheden.

Det er omgærdet af stort hemmelighedskræmmeri, hvad der er på vej. Men der er helt sikkert noget på vej om den danske teknologivirksomhed Endomondo, og der kan ifølge vedvarende rygter være tale om et salg af virksomheden for et stort beløb til en amerikansk virksomhed.

"Det varer ikke ret længe, så har vi noget, vi kan dele med jer," siger Mette Lykke, medstifter af og direktør i Endomondo, da Berlingske Business taler med hende onsdag over middag.

Hos finans.dk har man uden navngivne kilder tidligere på dagen beskrevet, at Endomondo er på vej på amerikanske hænder. Børsen fortæller ligeledes uden navngivne kilder, at der er tale om tøjvirksomheden Under Armour. Ingen af de implicerede kilder har bekræftet oplysningerne.

Er det forkert, at Endomondo er blevet solgt til Under Armour?
"Det har jeg ingen kommentarer til," siger Mette Lykke.

Hvis det er forkert, burde du så ikke straks dementere oplysningen nu, hvor du har chancen?
"Det har jeg heller ingen kommentarer til," lyder det fra direktøren, der henviser til, at der først kommer en pressemeddelelse efter klokken 22 dansk tid.

LÆS HELE HISTORIEN OM ENDOMONDOS SUCCES I ARTIKEL FRA 2012

Den 33-årige danske kvinde er om nogen ansigtet på Endomondo, der blev grundlagt i 2007. Produktet er en App,  - den såkaldte "Endomondo Sports Tracker", som millioner af sportsglade mennesker bruger til at registrere deres distance, tid, kalorietab og meget mere, når de går, løber eller cykler. App'en installeres på smart phones.

Brugerne er guld værd

Senest har Endomondo rundet 30 mio. downloads og 20 mio. aktive brugere. Stærk vækst i antallet af brugere er årsagen til, at Endomondo er blevet et interessant selskab at få fingre i for andre virksomheder. Senest er det svenske firma bag computerspillet Minecraft blevet solgt til Microsoft for 14,4 mia. kroner - grundet sine mange engagerede og værdifulde brugere.

Mette Lykke er en af de tre hovedpersoner, som stiftede  Endomondo, og som med et salg kan blive styrtende rige. Sammen med to kollegaer fra konsulenthuset McKinsey valgte hun i 2007 at opsige jobbet  - for at arbejde gratis for deres nye firma Endomondo de følgende to år. Hun var dengang ansvarlig for PR og marketing, mens medstifter Christian Birk stod for finans, fundrasing og administration. Sidste mand i trekløveret var Jakob Jønck, der var ansvarlig for produktet.

Alle tre er i dag i ejerkredsen, oplyser Mette Lykke, men de to herrer har trukket sig fra den daglige ledelse, og Mette Lykke er i dag administrerende direktør i virksomheden.

Fem forskellige formænd

Det har været fremme, at ledelsen har sejlet i Endomondo, fordi der siden stiftelsen har været fem forskellige formænd. Men ifølge Mette Lykke har der været en mening med de mange udskiftninger.

"På det område adskiller vi os ikke så meget fra andre start-ups. Når man har taget nye investorer ind, så er det ret normalt at skifte formand, og det er også blot det, som er sket hos os. Vi har fået nye investorer ind i flere omgange," siger Mette Lykke.

I begyndelsen af januar 2015 kom der gang i rygterne om et forestående salg af Endomondo. Det skete, da den hidtidige bestyrelse trådte af for at gøre plads til en helt ny. Virksomhedens seneste store investor - og nu tidligere formand - er en ganske kendt herre i danske IT- og milliardærkredse. Der er tale om Preben Damgaard, der med et salg af Endomondo ser ud til at have begået endnu en gylden it-handel.

Så sent som for et år siden var der ikke mange, der troede på, at Endomondo kunne sælges i en stor handel. I 2013 tjente virksomheden blot 1,3 mio. kroner.

Ednomondo

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen