Berlingske Business

Det skal du holde øje med i Facebooks regnskab

FACEBOOK-MESSENGER
Facebook CEO Mark Zuckerberg Foto:

Nu skal væksten i Facebook-brugere vise sit værd. Analytikere og investorer vil have blikket stift rettet mod bundlinjen, når selskabet leverer halvårsregnskab onsdag aften.

Når Facebook onsdag aften kommer med regnskab, vil det ikke længere være antallet af brugere, som der vil blive holdt øje med hos analytikere og investorer.

I stedet vil der væres fokus på, hvor mange penge det sociale medie kan trække ud af hver enkelt bruger, og om det er i stand til at veksle det til et pænt overskud, lyder vurderingen fra Nordea.

pix-Facebook-net

- I Facebooks første tid på børsen var der meget fokus på antallet af brugere. Dette pejlemærke har imidlertid nu mistet betydning, da fokus i stigende grad er skiftet til selskabets mulighed for at trække penge ud af den store brugerskare. Årsagen er, at Facebook er blevet et mere modent selskab, siger Michael Borre, chefaktieanalytiker i Nordea, i en optakt til aftenens regnskabet.

Han peger på, at det tidligere var Facebooks vigtigste mission at få mange brugere på netværket og blive det største sociale medie. En kamp, som nu er vundet.

pix-Instant Articles

- Vi er nu nået til næste trin i investeringshistorien, og det drejer sig om selskabets evne til at tjene penge på de mange brugere. Derfor er det nu vigtigere at se på omsætning og overskud end på antallet af brugere, siger Michael Borre.

Desuden vil Michael Borre også have fokus rettet mod, hvad Facebook vil melde ud om billedtjenesten Instagram, som stifter Mark Zuckerberg købte for tre mia. dollar i 2012, men først nu er begyndt at have indtjening fra reklamer.

- Instagram er først nu for alvor begyndt at vise reklamer, og derfor er det endnu uvist, hvor stort indtjeningspotentialet kan blive. Kommentarer omkring dette fra ledelsens side er derfor velkomne, siger Michael Borre.

pix.FACEBOOK-RESULTS/

Selvom Facebook-aktien umiddelbart kan synes relativ dyr, så anbefaler Nordea alligevel at købe papiret. Facebook-aktien handler i øjeblikket til en såkaldt P/E-værdi (price/earning) på 92,51. Det vil sige, at man som investorer betaler 92,51 dollar for en dollars overskud.

- Vi ser en god investeringsmulighed i Facebook, men ser lige nu en forhøjet risiko i aktien på grund af det høje investeringsniveau, siger Michael Borre.

pix-Zuckerberg

- Det er endnu uklart, hvor stort et afkast Facebook vil høste af de store investeringer i år. Samtidig betyder de høje investeringer, at der kun er begrænset vækst i overskuddet i år. Det kan blive et problem, da Facebook er prissat som et vækstselskab, lyder vurderingen.

Facebook, der blev børsnoteret i maj 2012, kommer med regnskab sent onsdag aften dansk tid.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen