Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Det gule spøgelse går efter 25 milliarder dollars

pix-Snapchat
Den fire år gamle billed- og filmdelingstjeneste Snapchat vil nu også på børsen og håber at kunne vende den negative stemning, der i øjeblikket er omkring teknologiaktier. Arkivfoto: Lionel Bonaventure, AFP/Scanpix Foto:

Fotodelingstjenesten Snapchat vil på børsen til marts og satser på at kunne tiltrække investorer til en god pris.

Fotodelingstjenesten Snapchat arbejder på at blive et børsnoteret selskab, og målet er at runde en værdi på 25 milliarder dollars - eller mere.

Snap Inc., som er selskabet bag mobilfotoappen Snapchat, hvor brugerne kan sende billeder, filmklip og små tekster, som forsvinder nogle sekunder senere, går efter at komme på børsen til marts, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Snapchat vil »ikke kommentere rygter eller spekulationer om nogen finansielle planer«, hedder det i en udtalelse til avisen.

Det går trægt

Lige nu handles aktierne i mange af de teknologiselskaber, som er gået på børsen, til lavere kurser end den dag, hvor de blev børsnoteret. Det vil derfor få kurven til at ændre sig, hvis det skulle lykkes for Snapchat - hvis logo er et gult spøgelse - at sælge aktier til så høj en kurs som den forventede. I givet fald vil det være det største selskab, som bliver børsnoteret i USA, siden 2014, da den kinesiske internetgigant Alibaba rykkede ind med en børsværdi på 168 milliarder dollars.

Snapchat har hidtil været vurderet til at være 17,8 milliarder dollars værd.

Snapchat er blot fire år gammel og har hjemme i den vestamerikanske kyststat Californien. Selskabet omsatte i 2015 for kun 60 millioner dollars og kører ifølge Wall Street Journal med underskud. Indtægterne kommer primært fra annoncesalg.

Omkring 150 millioner - de fleste mellem 18 og 24 år - bruger dagligt fotodelingstjenesten.

Twitter styrtdykker efter frafald af købere

Facebook, som er verdens største sociale netværk, gik på børsen i maj 2012 og fik en kaotisk start. Børsværdien var da på 81,2 milliarder dollars.

Twitter-aktien har de seneste dage taget et ordentligt dyk med omkring 20 procent, efter at både Google og Walt Disney Co. ser ud til at have droppet interessen for at købe selskabet. Twitter er en slags SMS-beskedtjeneste på nettet, hvor man kan lægge ganske korte beskeder ud, som alle kan se.

Netsoftwareselskabet Salesforce.com menes stadig at være interesseret i at overtage.

»Jeg siger ikke, at vi køber det, men jeg siger ikke, at jeg ikke køber det,« siger Salesforces' administrerende direktør Mark Benioff.

Klage til EU over Microsofts køb af LinkedIn

Han klagede i sidste uge til EU-Kommissionen over softwaregiganten Microsofts bud på 26 milliarder dollars på erhvervslivets svar på Facebook, LinkedIn. Microsoft ventes en af de kommende uger at henvende sig til EUs konkurrencemyndigheder for at få godkendelse af selskabets hidtil største opkøb. Salesforce, som også havde budt på LinkedIn, opfordrer EU til at gå i dybden med undersøgelsen, som ifølge Salesforce truer konkurrencen.

»Ved at få ejerskab til LinkedIns unikke data om over 450 millioner professionelle i flere end 200 lande vil Microsoft kunne nægte konkurrenter adgang til disse data, og det vil give en unfair konkurrencefordel,« siger Salesforces' juridiske direktør, Burke Norton, i en udtalelse.

Microsofts juridiske direktør, Brad Smith, understreger, at handelen allerede er blevet godkendt i USA, Canada og Brasilien.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen