Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Derfor kommer Novo Nordisk i mål med notering af NNIT

Novo Nordisk pressemøde
Novo Nordisk Foto:

Alt tyder på at Novo Nordisk og investorerne finder hinanden og får børsnoteringen af NNIT til at flyve.

Bliver børsnoteringen af NNIT en succes?

Vi vover det ene øje og siger ja.

Der er godt nok et stykke vej endnu, og endnu mangler markedet at se et børsprospekt, hvor pris og antal aktier vil fremgå.

Men på vandrørene hos de store og toneangivende investorer lyder der allerede uvant positive signaler, når snakken falder på NNIT. Alle er interesserede i, at et selskab som NNIT kommer på børsen, og at forløbet bliver gnidningsfrit.

Hvorfor? Fordi en succesfuld notering af et nyt selskab kan puste nyt liv i det danske børsmarked, der har gispet efter vejret siden oliehandelsselskabet OW Bunker under stor dramatik slog læk og sank til bunds i november sidste år. Det vil investorerne gerne have.

10BUSperkogut#2.jpg

De vil selvfølgelig bruge OW Bunker-skandalen til at prøve at presse prisen på NNIT ned. Men de kan sagtens skille de to sager ad og er – trods den skade som det danske børsmarked har lidt oven på OW Bunker – klar til at poste penge i et nyt selskab.

Det skyldes i høj grad, at sælgeren af NNIT er et børsnoteret selskab, som de kender godt i forvejen. Og det gør bestemt ikke noget, at det er lige præcis Novo Nordisk, Danmarks mest værdifulde selskab, som er sælger. Troværdigheden er stor, når Novo-folket gør noget. Selv om der er stor forskel på IT og enzymer, bliver investorerne fjerne i blikket og får et saligt smil om munden, fordi de tænker på Novozymes, som Novo Nordisk fraspaltede og børs- noterede i 2000, og som i dag er næsten 100 milliarder kroner værd.

Kogut - NY

Havde det været en kapitalfond, der skulle sælge, ville det straks være mere kritisk. Her ville OW Bunker-spøgelset fylde meget mere.

Spørger man Jesper Brandgaard, der er Novo Nordisks koncernfinansdirektør og bestyrelsesformand i NNIT om, hvad OW Bunker har betydet for børsplanerne i NNIT, er han fåmælt. Han tager ikke engang OW Bunker-navnet i sin mund, men nævner, at aktiemarkedet i efteråret var lidt volatilt.

Novo-toppen har dog skelet til OW Bunker – selvfølgelig.

Det betyder, at Novo er klar til at dele flere nøgletal på kvartalsbasis med investorerne. Netop noget af det, som OW Bunker og dets ejer Altor efterfølgende blev kritisereret for slet ikke at have gjort.

Derudover ventes NNIT prissat »konservativt« for at tækkes investorerne.

Og endelig har Novo Nordisk højst usædvanligt skiftet ud i bankkonsortiet, der er hyret ind til at stå for processen. Carnegie, som ligeledes ejes af udskældte Altor, er smidt på porten og ind er i stedet hevet SEB. Carnegie spillede en hovedrolle, da OW Bunker blev børsnoteret, og Novo Nordisk vil ikke risikere, at det påvirker investorerne i de sensitive møder, der forestår.

NNIT - ny

Godt nok er Morgan Stanley, som også var med til at børsnotere OW Bunker, stadig med på NNIT-holdet. Men Carnegie ses af de fleste investorer som den mest aggressive i salget OW-aktier.

Ved diskret at skifte Carnegie ud undgår Novo-ledelsen, at det bliver for stort et tema og signalerer også dømmekraft og lydhørhed over for investorerne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen