Berlingske Business

Derfor får Apple brutale kursklø trods forrygende regnskab

US-APPLE-QUARTERLY-EARNINGS-BUOYED-BY-STRONG-IPHONE-SALES
Høje forventinger til resultater og fornyelse hos Apple er konstant i søgelyset hos investorer og analytikere. Den amerikanske virksomhed selv ser dog masser af lyspunkter. Foto:

På trods af et rekordregnskab falder Apples aktier stejlt efter lukketid. Selv om salget er højt, lever det ikke op til de tårnhøje forventninger. Og flere analytikere spørger nu sig selv, om teknologigiganten har mere at byde på.

Hvad bliver det næste?

Det spørgsmål har forfulgt Apple, siden den amerikanske virksomhed først fik vind i sejlene. Blandt andet da nuværende adm. direktør Tim Cook overtog de innovative væksttøjler fra selskabets ikoniske, afdøde medstifter Steve Jobs. Og igen i dag melder spørgsmålet sig efter, at et ellers flot regnskab ikke lever helt op til analytikernes forventninger.

Med regnskabet kunne Apple ellers fremvise den største profit i tredje kvartal i firmaets historie. Men særligt et iPhone-salg, der var lavere end først beregnet, samt nedjustering af indtjeningen i den nuværende periode, tog en ordentlig bid af Apples aktieværdi.

APPLE-DISRUPTION/

På bare tre minutter faldt værdien af virksomhedens papirer efter markedets lukketid med 8,8 pct. - eller 426 mia. kr. Holder det ved, er faldet det største siden januar 2013 og kommer på trods af, at iPhone-salget faktisk voksede med 35 pct. til 47,5 mio. enheder på verdensplan - en rekord for selskabet.

Men analytikerne havde forventet 48,8 mio. telefoner over disken og de digitale indkøbskurve. Og så hjælper det ikke meget, at Apple i årets tre første kvartaler samlet har solgt 183 mio. nye iPhones - 41 pct. mere end samme periode sidste år.

pix-Samsung-Apple

Mens salget af Mac-produkter, Apples computere, steg med 8,7 pct. til et salg på 4,8 mio. og dermed nåede målet for kvartalet, er salget for de øvrige produkter også mere beskedent.

Musikenheden iPod er så godt som uddøende og salget af tabletten iPad dykker for sjette kvartal i træk - denne gang med en nedgang på 18 pct. til et salg på 10,9 mio. enheder.

SWITZERLAND-LUXURY-WATCH-TAGHEUER-COMPUTER

Selv Apples nyeste produkt, det intelligente ur, Apple Watch, viser kun moderate salg. Det præcise tal holdes hemmeligt, men vurderes af Bloomberg til at være 1,9 mio. solgte enheder ud af ellers forventede 3-5 mio.

Og når selv de nyskabende produkter ikke slår igennem, får det naturligt investorer og analytikerne til at spørge, om firmaet overhovedet har flere æbler at hive op af kurven. Eller igen at overveje, hvad virksomhedens næste skridt bliver, forklarer Gene Munster, analytiker ved Piper Jaffray Cos. til Bloomberg.

pix-iPhone

Apple optimistisk

Fra Apple selv lyder dog noget mere forventningsfulde toner. På et telefonmøde med investorerne understregede Tim Cook, at iPhone stadig har udviklingspotentiale. Blandt andet i form af de tre ud af fire iPhone-brugere, som endnu ikke har opgraderet til virksomhedens nyeste version - et produkt som typisk udkommer i september, hvor Apple igen i år har en ny udgave på vej.

»Derudover er vi utroligt glade for at se den højeste rate af skift fra Android (Googles mobile styresystem, red.), som vi nogensinde har observeret,« sagde Tim Cook.

pix-Google-skilt

Om Apple Watch udtaler han, noget overraskende, at salget »overgår forventningerne«, og at virksomheden stadig ser et enormt potentiale i smart-uret, der ligger som foreløbigt sidste element i en række af innovative produkter.

Udover en snarlig opgradering af iPhone har Apple en større iPad i støbeskeen. Siden Steve Jobs' ledelse af virksomheden har der desuden floreret rygter, om at Apple arbejder på en nyskabelse inden for tv, ligesom der har været snak om, at virksomheden bevæger sig ind på bilmarkedet.

pix-Ecobee3

Med de tanker in mente, mener analytiker Katy Huberty fra Morgan Stanley, at Apple vurderes hårdt ud fra høje forventninger. Hun understreger det stadig rekordhøje salg, som også skal ses i lyset af en bundlinje på 72,9 mia. kr. i tredje kvartal.

Det svarer til en indtjening på over 800 mio. kr. om dagen i perioden. Og selv om forventningerne til omsætningen i nuværende kvartal er sat ned til 336,5 mia. kr., er der »kun« tale om 11,6 mia. kr. mindre end analytikernes oprindelige beregninger.

GOOGLE

Ifølge Apples finansielle direktør, Luca Maestri, kan de penge relativt let hentes i Kina, Taiwan og Hong Kong. Her er omsætningen mere end fordoblet, mens salget af iPhones steg med hele 87 pct. i årets tredje kvartal.

»Vi er fortsat meget sikre på Kina,« udtaler Luca Maestri og bakkes op af Tim Cook, som forventer, Kina i sidste ende vil blive Apples største marked.

Derfor arbejder den californiske teknologigigant på at fordoble antallet af butikker i Kina indtil midten af 2016. Men også på hjemmebanen på den amerikanske kontinentalplade vokser virksomhedens salg i både nord og syd fortsat med 15 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen