Berlingske Business
13:54Usikkerhed om effekt af skattereform holder dollar nede

Derfor bør du droppe Facebooks humørikoner

SPAIN-IRELAND-US-INTERNET-FACEBOOK
Foto:

De nye humørikoner på Facebook er ikke så uskyldige, som de ser ud til, lyder advarslen fra belgisk politi.

København: Selv om det virker uskyldigt at være "vild med" din venindes profilbillede eller "vred på" din kærestes cykeltyv på Facebook, så er de nye like-ikoner ikke bare et sjovt redskab.

Det understreger belgisk politi på dets officielle hjemmeside police.be. Hver gang du klikker på symbolerne, bliver dine data nemlig gemt og brugt til salg, lyder advarslen.

»Ikonerne hjælper dig ikke kun med at udtrykke følelser. De hjælper også Facebook med at vurdere effekten af de reklamer, du får vist på din profil, står der blandt andet på hjemmesiden.«

Belgisk politi opfordrer desuden borgerne til at stoppe med at udtrykke følelser via Facebook, hvis de ønsker at beskytte privatlivet.

Helt så langt vil den danske, dataetiske rådgiver Pernille Tranberg dog ikke gå.

Hun understreger dog, at vi generelt skal tænke over, hvilke personlige oplysninger vi giver til Facebook, og at de nye humørknapper primært er blevet tilføjet for at aflure, hvad vi for eksempel bliver overraskede af eller glade for at se.

»Hvis du ser på Facebooks forretningsmodel, så handler den om at have data. Det er at bruge data, at opsamle data, at analysere data og at videresælge adgang til forskellige typer brands. Så Facebook er altid interesseret i nye detaljer, «siger Pernille Tranberg.

pix-Tag

Det betyder også, at det er din adfærd på Facebook, der bestemmer, hvilke reklamer du får vist.

Og selv om det kan lyde uskyldigt, at det sociale medie registrerer, hvad du bliver vred over og kommenterer på, kan det på sigt være problematisk at have givet for mange oplysninger om sig selv, forklarer Pernille Tranberg.

»Hvis du bliver gennemsigtig som menneske, bliver du også meget lettere at manipulere med. Jo mere viden, "købmændene" har om dig, jo mere kan de styre dig i den retning, de gerne vil. Det er også derfor, at virksomhederne fremover ikke må indsamle data fra børn under 13 år, fordi de er lette at manipulere. Men det samme er voksne jo, « siger hun.

pix-Snapchat

Hos ekspert i sociale medier Thomas Bigum er opfattelsen af Facebooks nye humørikoner anderledes positiv. Han medgiver, at de bliver brugt til at samle data og at målrette reklamer, men han ser det ikke som et problem. Tværtimod.

»I 80 år er vi blevet udsat for reklamer, der ikke passer til os. Det gør de nu, og det er da fantastisk, at Facebook kan regne ud, at vi skal have foreslået at se Netflix, når vi er kede af det i stedet for et forslag om at tage i parken.«

Thomas Bigum understreger desuden, at humørikonerne, der har været på Facebook siden februar, stadig bliver testet af Facebook, og at det derfor er uvist, hvad vores vrede og overraskede likes skal bruges til på sigt.

Se hele opslaget fra belgisk politi her: http://www.police.be/fed/fr/actualites/456-surfons-tranquille-facebook-nouvelle-intrusion-dans-votre-vie-privee

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen