Berlingske Business

Der snydes med SMS-billetter

Trafikselskab ser med bekymring på et stigende antal passagerer, der snyder med de nye SMS-billetter.

Trafikselskabet Movias billetkontrollører kan konstatere, at det nu også er blevet populært at misbruge adgangen til SMS-billetter.

- Vi ser desværre et markant større omfang i snyd med SMS-billetterne end generelt. Og da Movia mener, der er tale om et brud på straffeloven, slipper man ikke med en kontrolafgift på 600 kroner for at køre uden korrekt rejsehjemmel, siger John Øllegaard, der som driftsopfølgningschef i Movia blandt andet har ansvar for billetkontrol.

Snyderiet foregår eksempelvis ved selv at fremstille billetterne, eller rette i ellers gyldige billetter for at kunne køre gratis i lidt længere tid eller i flere zoner. Desuden sker det, at SMS-billetter bliver videresendt til andre og på den måde kan blive misbrugt af et i princippet ubegrænset antal personer.

En billet er et juridisk dokument mellem to parter, uanset om den er trykt på papir eller kun eksisterer elektronisk. Det gælder også SMS-billetter, der i stadig større omfang anvendes i bus, tog og metro.

SMS-billetterne blev lanceret i januar 2009, og indledningsvis har billetkontrollørerne udvist stor tolerance, så passagerer ikke er straffet for fejl, der kunne skyldes, at de havde misforstået fremgangsmåden. Men efter et halvt år bliver der ikke længere givet ved dørene. Den første sms-forfalsker har således fået beslaglagt sin mobiltelefon som bevismateriale og afventer nu en retssag om dokumentfalsk.

- Det drejer sig om en yngre mand, og jeg kan godt forestille mig, at han ikke helt har overvejet konsekvenserne, da han forfalskede billetterne. Movia kan ikke acceptere, at nogen snyder sig til at rejse gratis, og overlader udgifterne til andre, siger John Øllegaard, som derfor glæder sig over, at sagen bliver rejst ved domstolene.

- mja

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen