Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Der er kommet en orm i æblet

apple
Verdens mest værdifulde selskab måtte for første gang i næsten 51 kvartaler melde om fald i omsætningen. Nu spekuleres der i, om Apple har sine bedste år bag sig. Foto:

Efter 51 kvartaler med vækst faldt Apple for første gang i omsætning. Verdens mest værdifulde selskab synes plaget af sin egen succes.

I 1997 kom det amerikanske magasin Wired Apple til undsætning med et noget utraditionelt fremstød. Magasinet havde samlet nogle af de mest hardcore Apple-fans kloden over og i fællesskab bidrog de til en længere artikel, der kort og godt hed »101 ways to save Apple«.

»Hvem vil leve i en verden uden Apple? Ikke os,« stod der i magasinet.

US-APPLE-EXPECTED-TO-REPORT-FIRST-QUARTERLY-REVENUE-DECLINE-IN-A

Dengang var det et temmelig plausibelt scenarie. Det var længe før iPhones, iPads og Macbooks skulle gå deres sejrsgang kloden over og revolutionere vores brug af teknologi og digitale platforme. Dengang satsede man primært på computere, men den seneste guldkalv, PowerBook 1400, svigtede fælt i salget. Der blev spekuleret i, om der var en fremtid for Apple, hvis æblelogo på det tidspunkt var regnbuefarvet og bar vidne om den lidt spraglede og hippieagtige vision, der drev firmaets tre stiftere, Steve Jobs, Steve Wozniak, og Ronald Wayne.

I dag er æblet det samme - stadig med det karakteristiske afbid i siden - men farven er nu klassisk corporate: hvid eller sort afhængig af det device, det pryder. Apple Inc. er i dag verdens mest værdifulde selskab, men alligevel ville man ikke kunne fortænke Wired i på ny at publicere gode råd til techgiganten.

For der er en orm i æblet. Tirsdag aften dansk tid præsenterede Apple det første kvartalsregnskab i mere end 10 år med et fald i omsætningen. Faldet var ventet af Apple selv, der allerede i starten af året meldte om et vigende salg af iPhones, der er hjørnestenen i milliardforretningen.

pix-Apple Watch

»Apple lever i skyggen af sin tidligere succes,« konkluderer Financial Times. Til samme medie siger Geoff Blaber, en analytiker fra CCS Insight:

»Vi har ramt et plateau for deres innovation. Iphonen kan ikke vokse uendeligt,« konstaterer Geoff Blaber og udpeger de sidste 10 års succesridt som den allerstørste udfordring for Apple.

For kravet er klart for Apple. Det handler om vækst og fremgang til investorerne, og salgstal, der var bedre end det foregående kvartal. Men er det i virkeligheden absurd at blive ved med at efterspørge den slags fra techvirksomheder, der af natur lever af sin evne til at være innovative og skabe forandringer?

Jo, siger den amerikanske forfatter Douglas Rushkoff, der har dækket digital økonomier i årtier, og som i starten af marts udgav bogen »Throwing Rocks At The Google Bus«, hvor han blandt andet dvæler ved de indbyggede fejl, jagten på vækst giver.

For siden sin introduktion til børsen har virksomheder som Apple, Google, Twitter og Facebook været overladt til Sifosys-øvelsen med at skaffe vækst, vækst og mere vækst til de umættelige investorer.

08BUSAPPLE-OFFICESSAN-FRANC.jpg

»Tag en virksomhed som Twitter, der har været en massiv som app. Den leverer beskeder på 144 karakterer til dine følgere, og det har man formået at tjene 500 millioner dollars på i kvartalet, altså to milliarder i året. Men på Wall Street er Twitter en fiasko, fordi de ikke kan tjene mere end de to milliarder,« uddybede Douglas Rushkoff, da han gæstede podcasten Shop Floor tidligere på året.

»Det burde da blive fejret i stedet, men nej, Twitter bliver kun målt på sin evne til at vokse,« tilføjede Rushkoff i interviewet.

Og det samme kunne man fristes til at sige om Apple. For nok er omsætningen faldet, men vi taler altså om en virksomhed, der ifølge Bloomberg har små 200 milliarder stående i banken, og som er ophavsmand til nogle af verdens allerstærkeste brands i form af deres iPhones, iPads og Macbooks, som forbrugerne handler i millionvis.

Udadtil forsøger Apple at tackle den umiddelbare opbremsning rolig. Den øverste chef, CEO Tim Cook, understregede tirsdag, at faldet mindede det, man oplevede for to år siden, og han afviste pure, at Apple var i gang med en bevægelse fra en vækstvirksomhed til en mere moden en af slagsen med lidt mindre vilde salgsrater.

iPhone

Faktum er dog, at Apple selv ikke forventer at få vendt den vigende formkurve lige med det samme, og blandt diverse techanalytikere og bloggere har man svært ved at få øje på den nye teknologi eller komponent, der vil gøre en ny iPhone uimodståelig.

Det illustreres bedst af det faktum, at brugere med iPhones 5 fx. ikke har følt sig kaldet til at erstatte den med en 6er i lige så høj grad, som man har tidligere har oplevet, når en ny model kom på banen. Simpelthen fordi justeringerne har været forholdsvis beskedne, konkluderer analytikerne.

MURATA-SMARTPHONE/

På en telefonkonference med investorer tirsdag aften blev Tim Cook flere gange mødt af spørgsmålet om, hvorvidt regnskabet giver anledning til, at Apple vil gentænke sin position på techmarkedet, hvortil han resolut svarede:

»Det her vil vi også overkomme.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen