Berlingske Business

Den store strandhugst i mobilkrigen er fortid

05BUSMorten-Christiansen.jpg
Morten Christiansen, administrerende direktør i »3«, forudser hård kamp, når staten til næste år sætter 1.800 megahertzfrekvenserne, en af de helt centrale brikker i mobildækningen, på ny auktion. Arkivfoto: Torben Klint

Mobilselskabet »3« får sværere ved at stjæle kunder og fastholde sin fremgang i 2015, siger topchef Morten Christiansen. EUs afgørelse af Telia-/Telenor-fusionen afgør fremtiden for det danske telemarked, hvor der til næste år bliver slagsmål om mobilfrekvenserne.

De gode tider med store blå øjne til konkurrenterne er forbi. Mobilselskabet »3« satser stadig på at få flere kunder og tjene flere penge end i 2014, men fremgangen i 2015 bliver mindre. Til gengæld vil EU-Kommissionens afgørelse af fusionen mellem »3«s nærmeste konkurrenter, Telia og Telenor til september sætte rammen for, hvordan fremtidens telemarked i Danmark vil se ud.

»2014 blev et år med en vækst på 87.000 kunder – eller otte procent. Det er lidt lavere end året før, men stadig synligt og markant, og omsætningen steg med 11 procent til 3,1 milliarder kroner. Markedet bliver hele tiden barskere, og væksten aftager, men der er dog stadig vækst, og vi leverer en hæderlig bundlinje på 358,4 millioner kroner – eller 7,1 procent mere end året før. 2015 vil ligge på niveau med 2014 med en lille vækst i kundebasen, på bundlinjen og på driftsresultatet. Det bliver ikke nemmere,« siger »3«s administrerende direktør gennem snart ti år, Morten Christiansen, til det netop offentliggjorte årsregnskab.

Data skiller vandene

Han er ikke i tvivl om, hvor »3« fortsat skal markere sig: På data over mobilnettet. Selv om »3«s eget net kun leverer de hurtige 4G/LTE-dataforbindelser til 82 procent af dér, hvor danskerne bor, og »3« derfor må leje sig ind hos TDC, når kunderne ikke kan få en »3«-forbindelse, kører 36,2 procent af al datatrafik i Danmark – tale som mobilt bredbånd – på »3«s net, viser Erhvervsstyrelsens nyeste tal. Telia har 26,4 procent, Telenor 21,3 procent og TDC 15,1 procent. Målt alene på mobilt bredbånd sidder »3« på 54,8 procent mod Telias 26,4 procent, Telenors 12,6 procent og TDCs 5,5 procent.

»Selvfølgelig skal vi være gode til data – det er her, vi skal skille os ud. De 36,2 procent er et lille fald på tre procentpoint, men vi skal også miste lidt, når TDC lige har opgraderet sit net. Men vi må sige, at mobilt bredbånd er vores marked, om end Telia er meget godt med. Tankevækkende er det dog, at TDC har 30 procent af de mobile bredbåndskunder men kun 5,5 procent af trafikken, hvor vi har 28 procent af kunderne og over halvdelen af den samlede trafik,« konstaterer Morten Christiansen med et slet skjult smil.

»3« begyndte i Danmark i 2003. De første seks år var med årlige kæmpeunderskud. Alene for 2005-2008 løb underskuddet samlet op i 2,78 milliarder kroner. 2009 blev første år med sorte tal på bundlinjen, nemlig en enkelt million. For 2014 står der 442 millioner kroner.

EU-afgørelse definerer fremtiden

Bag »3« står to rige ejere. Hongkong-konglomeratet Hutchison Whampoa, som har Asiens rigeste mand, Li Ka-shing, ved roret, ejer 60 procent, mens den svenske milliardær­familie Wallenbergs investeringsselskab Investor AB ejer 40 procent. »3« i Danmark høvler fortsat af på sin milliardgæld til ejerne.

Lige nu er øjnene rettet mod kalenderen og datoen 2. september. Her vil EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, meddele, om hun kan godkende, at Telenor og Telia – nummer to og tre i Danmark efter TDC og begge blandt verdens ti største mobilselskaber – slår sig sammen til et nyt, fællesejet selskab. Alle – også Morten Christiansen – forventer, at det bliver et »ja« med betingelser.

»Markedet holder vejret nu, efter at der virkelig har været et ræs om at bygge kundebasen op for alle selskaber. Det er lidt mærkværdigt, at nummer to og tre slår sig sammen. I alle øvrige fusioner i Europa har det mindste selskab altid været en del af en fusion. Det giver en mere fornuftig fordeling af selskabsstørrelserne. I Danmark får vi tre spillere: To meget store og en meget lille. Vi er enormt spændte på Kommissionens afgørelse, for den vil definere fremtiden for det danske telemarked i større eller mindre grad. Den vil fortælle os en hel masse om, hvordan den nære fremtid bliver,« mener Morten Christiansen.

Kamp om frekvenserne i 2016

Da Telia og Telenor meddelte, at de går sammen, lod moderselskaberne samtidig forstå, at deres pengekasser er stort set åbne for det nye selskab i Danmark. Er det ikke skræmmende for jer?

»Jo, det er skræmmende. Det sætter jo alle almindelige principper ud af kraft, at den svenske og norske stat (både Telia og Telenor har stort statsligt ejerskab, red.) sætter sig på det danske marked og lader pengekassen stå åben. Men vi er ikke så nemme at slippe af med!« siger teletopchefen.

»3« fortsætter udbygningen af sit mobilnet, der lige nu består af omkring 2.000 master og antenner. Cirka 200 ekstra skal op. »3« lægger ikke skjul på, at forventningen er, at EU-Kommissionen vil pålægge Telia og Telenor at f.eks. give »3« adgang i områder, hvor »3« ikke dækker. Og i 2016 sætter staten 1.800 megahertzfrekvenserne, en af de helt centrale brikker i mobildækningen, på ny auktion.

»Vi ønsker at få en god bid af den frekvens, men vi kender først betingelserne for auktionen, når Kommissionen har dømt. Det er de andres frekvensspektrum, der er til salg. De skal generhverve det, og vi skal bruge mere, end vi har, så det bliver en interessant auktion,« siger Morten Christiansen.

Vigtigt ikke at ligge så langt bagefter

»3« er ved at kombinere de nuværende mobilfrekvenser, så der kommer større datahastighed og mere kapacitet i mobilnettet samt bedre indendørs mobildækning. Målet er, at 4G/LTE-dækning og -kapacitet med udgangen af 2016 er lige så god som på det lidt langsommere 3G-net. Afgørende nyskabelser er dog ikke i nærmeste horisont.

»Det er ikke så vigtigt at komme først med nye teknologier, men det er vigtigt ikke at ligge så langt bagefter. Det har TDC gjort og betaler for det. Det er derimod vigtigt at være hurtig på det kommercielle område,« siger Morten Christiansen.

Det tæller bl.a. et butiksnet, som nu består af 28 »3«-butikker og et samarbejde med 40 Fona-butikker. »3« har lukket enkelte egne butikker, som ikke har kunnet give overskud. Til gengæld virker det til, at Fona-kæden med sit bredere sortiment trækker kunder ind.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen