Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Den store opsplitning har lynudviklet den tunge PC-gigant

pix-HP
Elite-smartphonen, der kan sluttes til eksterne tastatur og skærm, og Spectre-serien af topbærbare er eksempler på det nye HPs satsninger, og de er sket på rekordtid, hvilket glæder Thomas Persson, der er administrerende direktør for HP i Danmark. »Vi har fået helt ny fart på - og det havde vi også brug for,« siger han et år efter den store opsplitning. Fotos: HP

Siden den et år gamle opsplitning af IT- og PC-giganten Hewlett-Packard er der blevet satset benhårdt på at komme op i omdrejninger med nye computere og printere - og især erhvervslivet er i fokus for HP Inc., der går mod strømmen og stjæler markedsandele.

Det var det helt rigtige, at IT- og PC-giganten HP for lidt mere end et år siden blev splittet op i to selskaber. Det har nemlig for alvor sat gang i HPs salg af PCer og printere på et marked, der ellers er i rivende forandring.

»Det er en helt anden udvikling, end jeg havde forestillet mig. Jeg har været 21 år i HP, men vi har fået helt ny fart på - og det havde vi også brug for. Aldrig har jeg set sådan en innovationskraft. Vi er gået fra at være den måske langsomste leverandør til nu måske at være den hurtigste,« konstaterer Thomas Persson, som i efteråret 2015 blev administrerende direktør for HP Inc., der er det ene af de to HP-selskaber.

Opsplitningen af Hewlett-Packard (HP), der hører til en af de største selskabsopsplitninger i verden, i HP Inc. og HP Enterprise trådte i kraft 1. november 2015. HP Inc., der kører videre med HPs PCer og printere, har på verdensplan omkring 50.000 ansatte, heraf omkring 50 i Danmark. I 2016 steg HP Incs markedsværdi med lige under 30 procent som tegn på, at også investorerne vender tommelfingeren op for den nye satsning.

PC-fremgang fortsætter

HP var i oktober-december 2016 verdens næststørste leverandør af PCer ifølge analysehuset Gartner, som følger teknologimarkederne tæt. Det sker efter tre kvartaler med vækst på et PC-marked, der på et år er faldet med 5,9 procent, og HP har samtidig befæstet sin stilling som den største PC-leverandør i USA og Europa. I Europa ligger HPs markedsandel på 23,8 procent, hvor nærmeste konkurrent - kinesiske Lenovo, der er størst på verdensplan - ligger på 20,6 procent.

I Danmark er Lenovo en klar nummer et med HP som en klar nummer to.

»Vi er vokset pænt og har nu sammenlagt omkring 20 procent af det danske PC-marked - omkring 14-15 procent på privatkunder og 24,6 procent på erhvervssiden. Dominansen på erhverv er ganske naturlig, da vi bruger flest ressourcer her. Her er vores fokus. Her vil vi være størst. Privatmarkedet er dog også vigtigt. Her fanger vi mange af tendenserne,« siger Thomas Persson, der er svensk.

PCer og printere er basen

På PC-siden er det navnlig HPs kraftige satsning på helt nyt, tyndt og let design med Envy-serien af bærbare og de meget roste, nye Spectre-bærbare top-PCer, der har hjulpet HP godt på vej, selv om priserne ikke er lagt an på privatkunder.

»Absolut. Vi satser virkelig på mobilitetsprodukter til erhvervslivet og har også lige lanceret PC-service til erhverv, sådan som vi allerede har det på printmarkedet,« siger Thomas Persson.

Men HP har også markeret sig på markedet for Chromebook-PCer, som i stedet for Windows kommer med Googles Chrome-styresystem, samt - for få uger siden - sin seks tommer store Elite X3-telefon med Windows og født til at kunne kobles til såvel stor skærm som stort tastatur som en erhvervstelefon.

Er det ikke risikabelt at sælge hardwareudstyr på markeder, der falder?

»Faktisk vokser erhvervsmarkedet. Det kommer i cykler, og når økonomien har været i recession, skifter man ikke så tit udstyret ud. Men service, mobilitet m.m. er stadig i vækst, og dér ligger mulighederne for nye forretningsområder. PC og print er basen, men vi ser naturligvis efter tilvækst, og det lykkes faktisk,« siger Thomas Persson.

BM

3D-print kan blive megastort

Han nævner HPs satsning på kraftigere spilcomputere som et eksempel. Et andet er opkøbet til omkring syv milliarder kroner i september 2016 af Samsungs printerforretning, som skal styrke HP på erhvervssiden, hvor også tryk på indpakning og emballage samt busreklamer og anden udendørs annoncering er områder, som HP satser på at kunne levere printmuligheder til. Endnu et forretningsområde er, når detailkæder i stedet for at printe alle skilte m.m. centralt og fragte dem ud til butikkerne vælger at udstyre butikkerne med udstyr, så man stadig kan styre annonceringen centralt men nu printer ud lokalt.

Endelig satser HP på netbaserede tjenester og på at kunne noget med sikkerhed, som konkurrenterne ikke kan.

»Alle siger rigtigt nok, at de har fokus på det. Men som IT-virksomhed grundlagt i 1939 bygger vi maskiner, der skal kunne reparere sig selv. Vi forsøger at gøre printerne proaktive ved at indbygge service i dem,« siger Thomas Persson.

Han ser også en lysende fremtid i 3D-printere, som ud fra digitale byggetegninger kan printe figurer, materialer og meget mere ud tredimensionelt, så de kan bruges, uden at man f.eks. skal en tur i byggemarkedet.

»3D-print er et marked, hvis værdi anslåes til 12 billioner dollars. Ingen ved nok, hvor grænsen er for, hvad en 3D-printer kan lave fremadrettet. Det er en åben platform for materialer, og igen på grund af prisen er det et erhvervsmarked. Men vi prøver også 3D-skærme på computere, så det f.eks. bliver lettere for lægerne at se på et knæ. Man vil også kunne 3D-scanne sin fod, så man kan få præcis den sko, som man har brug for. 3D kan blive megastort, og kommer vi ind dér, får vi et fantastisk eftermarked, der vil sikre stabilitet i forretningen,« forklarer HP-direktøren.

pix-Jan McNair, Libratone

Vil være nummer 1 i Danmark

En følge af opsplitningen er også, at HP Inc. nu kan investere de penge, man tjener, i at udvikle sine produkter, hvilket igen betyder, at udviklingen sker hurtigere end før.

»Jeg føler, at vi ligger godt foran konkurrenterne, hvor mange kun er inden for PC eller print, mens vi dækker hele bredden. Selvfølgelig er der gode konkurrenter, men jeg synes, at vi har en vældigt klar strategi - og en fremtidsstrategi for, hvad der skal ske,« siger Thomas Persson.

Hvornår er HP så nummer 1 i Danmark?

»Globalt er vi der allerede på det kommercielle PC-marked. Det er helt klart, at jeg har ambitionen om at blive nummer 1 i Danmark, men det er vigtigt, at vi gør det rigtige. Markedsandel er én ting. Der skal gerne være en solid forretning bag. Men selvfølgelig prøver vi at give konkurrenterne kant,« siger HP-direktøren.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen