Berlingske Business
09:22Chr. Hansen stiger til vejrs efter løftet anbefaling

Den standhaftige telechef

04BUSBRITAIN-BUSINESS.jpg
Dido Harding har ry for at kunne hamle op med markante personligheder, når hun skifter job. Foto: Reuters

Som chef for den britiske telekoncern TalkTalk er Dido Harding kommet under beskydning efter et større hackerangreb. Men officers­datteren mister ikke let fatningen.

Dido Harding er vant til knubs. Indtil hun fyldte 40, mødte hun ofte op på arbejde om mandagen fuld af blå mærker og trykkede ribben efter en weekend på forhindringsbane i sadlen på en spændstig væddeløbshest. Så lovede hun sin mand at stoppe.

I dag er det andre knubs, der vanker. Som chef for den britiske telekoncern TalkTalk må hun rede trådene ud efter et hacker­angreb mod selskabets hjemmeside i oktober, der først så ud til at have bragt data på samtlige fire millioner kunder i risiko.

Selv om skaden har vist sig mere begrænset, har det alligevel rejst spørgsmål om TalkTalks digitale sikkerhed. Selskabet har to gange tidligere i år haft hackerangreb.

pix-axelspringer

Bedre er det ikke blevet af, at Harding i begyndelsen fremstod naiv, siger kritikere.

Adspurgt om TalkTalks kundedata var krypteret, lød hendes svar: »Den skrækkelige sandhed er, at det ved jeg ikke.«

Ikke den bedste skadekontrol. Da slet ikke for et selskab, der tidligere har haft ry for dårlig kunde­service.

Hackerangrebet ramte netop dér, hvor det gør mest ondt. Harding beskrev selv kundeservice som den største udfordring, da hun i 2011 overtog ledelsen.

pix-Mobilmast

TalkTalk var lige skilt ud som selvstændig mobil- og bredbåndsudbyder fra detailkæden Carphone Warehouse, da Dido Harding kom til, og var da som en »teenage-blæksprutte« uden fokus eller retningssans. Men hun imponerede ved at gøre totalt op med grundlæggeren Charles Dunstones strategi med aggressiv vægt på at øge kundeskaren på bekostning af både indtjening og kundeservice.

Dunstone er stadig formand, og det er nævnt i Dido Hardings favør, at hun har hamlet op med så markant en personlighed.

Det har hun prøvet før, blandt andet som en af de unge løver under detaillegenden Terry Leahy hos supermarkedsgiganten Tesco. Inden hun kom til TalkTalk, arbejdede hun også i supermarkedskæden Sainsburys, hvor hun blev betragtet som en potentiel topchef.

Ved siden af erhvervskarrieren har Dido Harding siden 2014 desuden været medlem af det britiske overhus, House of Lords, hvor hun ironisk nok har slået til lyds for digital sikkerhed, specielt i børnefamilier.

Også privat er den britiske officersdatter omgivet af stærke personligheder.

Hun indgår i et ægte power-par med sin husbond, der er minister i den britiske regering.

Selv nævner hun dog sin bedstefar, der var feltmarskal og ørkenrotte, som sit største forbillede.

»Han var fuldstændig min rolle­model, men jeg var jo pige, og piger skulle ikke gøre karriere. Jeg har altid forsøgt at bevise, at jeg kunne være general under Anden Verdenskrig,« har hun udtalt.

Heste rider hun i dag kun uden for væddeløbsbanen. Men stædigheden er i behold.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen