Berlingske Business
08:19Genmab og Vestas fortsætter i fokus

Den elektroniske teenager, der aldrig blev voksen

Den stod øverst på ønskesedlen for Generation Y år efter år, og forleden fejrede den 15 års fødselsdag, men så gammel blev den aldrig helt. Dette er noget så makabert som en nekrolog i anledningen af en fødselsdag. iPodens fødselsdag.

Fødslen

Året er 2001, og kalenderen skriver efterår. Den amerikanske techjournalist Steven Levy sidder ved siden af Microsoft-bossen Bill Gates ved et middagsselskab, som Microsoft har arrangeret. Steven Levy har noget i lommen, som han glæder sig til at vise sidemanden, noget, han har fået tidligere på dagen af anden teknologimogul.

Tidligere samme dag står samme Levy og gentager for sig selv, hvad Steve Jobs lige har fortalt ham over telefonen:

»Tusind sange i din lomme.« Han vender den hvide klods, som Steve Jobs refererer til. iPoden. Den var smuk, husker Steven Levy.

»Hvor mange iPods kommer I til at sælge?,« spørger han Steve Jobs.

»Jeg laver ikke forudsigelser,« svarer Jobs. Men en enkelt proklamation blev det til:

»iPoden bliver en milepæl af et produkt,« siger Jobs.

Tilbage ved middagsselskabet hos Microsoft er folk ved at rejse sig fra middagen. Steven Levy ser sit snit og tager den hvide klods op ad lommen:

»Har du set den her?,« spørger han og rækker den hvide klods til Bill Gates.

Bill Gates tager den i hånden, klikker og drejer på alle knapper for så at aflevere den tilbage til journalisten.

»Det ligner et fantastisk produkt,« siger Gates anerkendende, inden han tøvende fortsætter:

»Er den kun til Macintosh?«

Artiklen fortsætter under billedet
Ipod 1
Den første iPod fra 2001. Billedet er fra Apple.com.

Dengang i 2001 var Microsoft tidens mest værdifulde virksomhed med en vurdering på 600-800 milliarder dollars, mens Apple var omkring seks milliarder dollars værd. Det var dengang. Siden er der løbet meget vand under broen, iPoden blev efter et år gjort kompatibel med Windows-maskiner, vandt en teknisk Grammy og blev efter en lidt sløv start gjort til allemandseje: I 2003 var der solgt en million eksemplarer totalt, i 2006 alene blev der solgt omkring 40 millioner eksemplarer. Og iPoden fortsatte med at overgå sine salgstal år for år.

Billede

Familieforøgelse

Potentialet var enormt, og det vidste Apple godt. De udvidede sortimentet for første gang i 2005, hvor iPod Shuffle og iPod Nano kom på markedet. Medierne herhjemme begyndte også at få øjnene op for æbleprodukterne og den karismatiske leder, Steve Jobs. I sommeren 2006 skrev Berlingske følgende:

»Apple kan i høj grad takke den lille kompakte MP3-afspiller iPod for et resultat, der viser en forbedring på 48 procent i forhold til samme periode året før. Både nationalt og internationalt går salget af iPoden forrygende. Analytikerne var ifølge BBC positivt overraskede over resultatet, der var bedre end ventet, og Apple-aktien steg umiddelbart efter resultatet med 7.5 procent.«

Artiklen fortsætter under billedet
APPLE JOBS
Daværende CEO i Apple Steve Jobs viser den nye iPod Nano frem ved et event i San Francisco i 2005. Arkivfoto. Foto : LOU DEMATTEIS

iPoden dominerede det amerikanske marked for MP3-afspillere og stod i 2006 for 75 pct. af det samlede salg af afspillere. Steve Jobs var begejstret og fortalte BBC, at han forventede sig meget af fremtiden med iPoden i produktporteføljen.

I starten af 2007 lancerede Apple en ny udgave af iPoden, væk var klikhjulet og de mange knapper, ind kom touchskærmen.

Et lille dansk appendix i historien om iPoden:

Hjulet, der indtil nu havde prydet Apples iPod, var kraftigt inspireret af den teknologi, som danske Bang & Olufsen brugte til sin BeoCom 6000, en trådløs telefon designet af Henrik Sørig Thomsen. Hjulet på telefonen blev brugt til til at give hurtig adgang til praktiske funktioner som telefonbogen. Men hjulet var ikke alt, som Apple lånte fra B&O, for hjulet på telefonen sagde en lyd, der gav en unik taktil fornemmelse, når man brugte den, og det skulle iPoden også have.

Artiklen fortsætter under billedet
B&O TRÅDLØS TELEFON
Torsdag marts 19, 1998 præsenterede B&O BeoCom 6000. Arkivfoto. Foto : ERIK JEPSEN

Nå, men med iPod Touch fjernede Apple hjulet, og den nye udgave af iPoden skulle vise sig at være kimen til noget meget større, noget som ville »skabe historie,« som Steve Jobs udtrykte det ved Macworld i 2007. iPhonen var født.

US-IT-APPLE-NEWS-FEED-INTERNET-COMPUTERS-TELECOM

Blev aldrig voksen

Herfra stagnerer iPodens udvikling og ikke mindst salgstallene. 2008 bliver det bedste salgsår for iPoden, men herfra går det kun ned ad bakke.

Folk gider ikke at fylde lommerne med en iPhone i den ene lomme og en iPod i den anden, og det er der heller ingen grund til, når iPhonen har en indbygget MP3-afspiller. Apple prøver med nogle nye iPod-tiltag, såsom nye, mere løbeegnede udgaver af iPod Nano og Shuffle, men lige lidt hjælper det.

Artiklen fortsætter under billedet
Iphone 1 release
Folk sidder i kø her på 5. avenue i New York optil lanceringen af den første iPhone i 2007. Arkivfoto. Foto : MIKE SEGAR

I 2010 kommer dødsstødet for iPoden, da Apple lancerer deres nye tablet:

»iPaden er vores mest avancerede teknologi i en magisk og revolutionerende enhed til en utrolig pris. iPaden skaber og definerer en helt ny kategori af enheder, der vil forbinde brugere med deres apps og indhold i en langt mere intim, intuitiv og sjov måde end nogensinde før,« sagde Steve Jobs i pressemeddelelsen, der fulgte iPaden ind på markedet.

Som var iPoden elektronikkens svar på Peter Pan, bliver den aldrig rigtig voksen. Udviklingen stopper, og selvom Apple har udgivet mange udgaver af sin MP3-afspiller siden, sælger den ikke. I januar 2015 er salgstallene blevet så lave, at Apple holder op med at rapportere dem i sit kvartalsregnskab.

Det rådne æble

Den oprindelige iPod var ikke den første MP3-afspiller, men den ændrede måden, vi tilgår musik. Ikke mindst grundet den intuitive brugerflade og interfacet, der nemt synkroniserer med iTunes. IPoden var med til at få musik i lommen på os allesammen, og de ikoniske, hvide hovedtelefoner, der ganske vist nu har mistet ledningen, er en historie for sig.

I år 2012, året efter sin død, vinder Steve Jobs posthumt en Grammy for sit store arbejde med at udbrede ikke mindst iPoden og iTunes til glæde for musikbranchen.

Artiklen fortsætter under billedet
Steve Jobs
Den 5/10 2011 dør it-entreprenøren Steve Jobs. Han blev 56 år. Foto : JOHN G. MABANGLO

IPods bliver stadigt solgt på Apples hjemmeside, men salgstallene er som sagt så små, at de ikke længere offentliggøres i Apples kvartalsregnskaber.

APPLE-RESULTS/

Til gengæld er de helt gamle iPods blevet klenodier, der bliver solgt for kæmpebeløb på nettet, så hvis man har en liggende derhjemme, som samler støv, kan det være, at man skal overveje at sælge den. Eksempelvis kan den første iPod købes som ny via hjemmesiden Amazon.com for 16.000 dollars.

0 Kommentarer

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen