Berlingske Business

Den dybe IT-tallerken er opfundet - brug den

Langt de fleste danske virksomheder råder i dag over en stor mængde "software-guld". De ved det bare ikke. Derfor

har de aldrig fundet det.


Det kan hardware- og softwareleverandører prise sig lykkelige over, for det er netop årsagen

til, at man igen og igen kan sælge nye systemer til kunderne.


På trods af, at IT-branchen netop i disse år

træder økonomisk vande, hælder en af branchens aktører, adm. direktør Viggo Jørgensen, Systemate A/S,

gerne mere vand i søen med ovenstående betragtninger. Hos IT-konsulent- og softwarevirksomheden i Aalborg lægger

man nemlig ikke et øjeblik skjul på, at det først og fremmest er gennem brugen af standardsystemer, kunderne oftest

opnår de største fordele.


Skræddersyede systemer programmeret op fra bunden er, om ikke bandlyst, så forkætret

i de åbne kontorlokaler i det tidligere Urban Bryggeri i Aalborg, hvor Systemate residerer.



Anonymt

Hidtil har IT-firmaet

ikke gjort meget væsen af sig udadtil. Den dag i dag lever man relativt anonymt i bryggeriet, hvor kun små, diskrete skilte fortæller,

at der ligger et firma med navnet Systemate i bygningen.


Det til trods er der i IT-sammenhæng tale om en midaldrende virksomhed, som

blev etableret i 1985. Nu vil nordjyderne være mere synlige. Viggo Jørgensen lægger ikke skjul på, at man

har ambitioner om at vækste. Virksomheden har også mærket de magre IT-år, omend man har holdt skindet på

næsen, men nu skal der satses mere offensivt.


De indledende betragtninger synes imidlertid ikke at være befordrende

for vækst, men Viggo Jørgensen vurderer det diametralt modsat.


- Der er også i dag et stort behov for IT-løsninger.

Det er bare ikke det samme som at sige, at så skal kunderne pludselig til at investere en masse penge i nyt hardware og software.

Et langt stykke ad vejen skal de blot lære at bruge det, de har, på en bedre måde. Problemet er jo netop, at de fleste

virksomheder blot udnytter en mindre del af det, deres systemer kan. Situationen er sådan, fordi de aldrig har lært

at udnytte disse muligheder. Med tilretninger og den fornødne uddannelse af medarbejderne kan de fleste komme langt med de

eksisterende installationer, siger han.


Systemate er langt fra nogen "maskinstormer". Tværtimod lever virksomheden i

vid udstrækning af salg af XAL, Axapta og Oracle produkter. Salget er dog altid forbundet med konsulentydelser. Hovedmålgruppen

er produktionsvirksomheder og hovedproduktet er en såkaldt ERP-løsning med meget fokus på den mest komplekse del

- nemlig MPS-delen (materiale- og produktionsstyrings system). Løsningen baserer sig på ovennævnte produkter med

de tilretninger, som altid er nødvendig for at kunne levere en individuel løsning.


Standardsystemer levner nemlig

rigelige muligheder for individualitet, hævder man hos Systemate.



Dialogen

Et af nøgleordene i Aalborg-virksomheden

er dialogen med kunderne. Netop denne dialog er oftest det sted, hvor "filmen knækker" i et software-udviklingsforløb,

hvis man skal tro Systemate.


- Problemet er, at mange kunder præsenterer en kravsspecifikation, som ikke nødvendigvis

afspejler deres behov. Ønskerne udspringer i vid udstrækning fra, hvordan de oprindeligt har arbejdet med deres IT-system. Går

man dem på klingen, viser det sig oftest, at mange af deres behov slet ikke er reelle behov, som kræver en programmering

fra bunden. Standardsystemerne kan sagtens, med de fornødne tilretninger, klare opgaven. Styrken er, at kunden hermed får

et gennemtestet produkt, som tilmed kan tages langt hurtigere i brug for færre penge, forklarer Viggo Jørgensen, der

nævner AF-systemets Amanda-projekt som et mønstereksempel på et udviklingsprojekt, der kørte af sporet.


-

Den slags store udviklingsprojekter er normalt forældede lang tid før, de er færdige. De er kostbare, og de er

behæftet med mange fejl, så der konstant skal lappes på systemet, og det er langt sværere at videreudvikle og

vedligeholde et skræddersyet system end et standardsystem, tilføjer han.



Tænder "drengen"

Det

er et generelt problem, at store skræddersyede systemer tænder "drengen" i enhver softwareudvikler, mener direktøren.

Enhver udvikler bliver himmelhenrykt for at få en kompliceret udviklingsopgave. Det er en slags "Hvad vil I have, så

laver jeg det"-syndrom, som ofte går galt.


Selv om Systemate nu vil til at være mere aggressiv, ønsker

Viggo Jørgensen ikke, at man partout skal være meget stor.


Tendensen går nemlig i retning af, hævder

han, at kunderne bedre kan lide at være en stor kunde hos et lille IT-firma frem for at være en lille kunde i et stort.

Betragter man IT-konsulent- og softwarevirksomhedens seneste opgaver, går tendensen i retning af systemer, der får kunder

og leverandører til i højere grad at kunne spille sammen IT-mæssigt i en snævrere integration.









Cubic

og Fibertex

Systemate har senest udviklet en IT-løsning for tavleproducenten Cubic Modulsystem i Brønderslev, som betyder,

at Cubics kunder nu kan sammensætte et løsningsforslag på under en halv time.


Processen kunne tidligere tage

fire-fem timer. Det færdige løsningsforslag afleveres elektronisk som bestillinger i Cubics Axapta-system.


En løsning

for en anden nordjysk virksomhed, Fibertex, handler også om øget integration af kundernes IT-system og Fibertex''.


Samtlige

Aalborg-virksomhedens individuelle IT-programmer er samlet på et standardskærmbillede, som kunderne også kan anvende.




Om det så er en del af Fibertex'' intranet, kan kunderne få adgang til dele heraf - et såkaldt ekstranet. Indeholdt

i løsningen er også en ledelsesinformationsdel, hvor virksomhedens samlede data kan sammenstilles og analyseres efter

de regelsæt, der er behov for i en konkret situation.


Selv om såvel Cubic-løsningen som Fibertex-løsningen

har krævet mange udviklingstimer, er begge løsninger baseret på standardværktøjer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen