Berlingske Business

»Den danske syge« truer Telia

pix-Johan Dennelind, Telia
Overskrift
Telias topchef, Johan Dennelind, er bekymret over, at den heftige priskrig, som danskerne har været vant til i mange år, skal brede sig. Arkivfoto: Bertil Enevag Ericson, Reuters/Scanpix Foto:
 

Telegiganten frygter, at de danske tilstande med voldsom priskonkurrence breder sig til andre lande.

»Den danske syge« truer et af verdens største teleselskaber, den svensk-finske gigant Telia.

Den hårde priskonkurrence i Danmark gennem mere end ti år, som har fået tildelt sig eget sygdomsnavn i telekredse, ser nu ud til at brede sig til andre lande. Sådan frygter den svenske topledelse i det årsregnskab, som torsdag morgen blev offentliggjort i Stockholm.

»Konkurrencen fra en række forskellige sider, inklusiv nuværende markedsaktører, nye aktører og nye produkter og tjenester, kan få en negativ effekt på Telia Soneras resultat,« lyder Telia-topchef Johan Dennelinds bemærkning til regnskabet.

Telia advarer også om, at det kan medføre nedskrivninger og betyde, at aktionærerne ikke står til så store gevinster, som de kunne ønske sig.

pix-Søren Abildgaard

Dårligere end ventet

Telias omsætning i oktober-december voksede på verdensplan fra 26.560 millioner svenske kroner i 4. kvartal 2013 til 26.606 millioner et år senere, mens driftsresultatet fraregnet engangsudgifter faldt med 1,4 procent fra 8.728 til 8.604 millioner kroner. Også indtjeningsmargenen gik ned - fra 32,9 til 32,3 procent.

Alt i alt kom Telia ud af 2014 lidt dårligere, end analytikerne havde ventet.

Omkring en tredjedel af Telia-koncernens omsætning stammer fortsat fra hjemlandet Sverige, en anden tredjedel fra resten af Europa, mens den sidste tredjedel frem for alt kommer fra Eurasien, hvor Telia gennem de seneste år har bokset med beskyldninger om at deltage i bestikkelse for at skaffe sig attraktive mobillicenser.

Telia-koncernen har nu 65.557.000 mobilkunder verden over, 3.034.000 fastnetkunder (heraf langt de fleste i Sverige), 2.690.000 bredbåndskunder og 1.551.000 TV-kunder.

pix-Telia-butik

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen