Berlingske Business

Deltaq leverer atter røde tal efter store nedskrivninger

dd
Overskrift
Foto:
dd
Overskrift
Foto:

Selvom der var en smule fremgang at spore i 2014, så må investeringsselskabet Deltaq fortsat konstatere, at der er røde tal på bundlinjen. Det er et par store nedskrivninger og svære markedsvilkår, som trækker ned.

Deltag kommer ud af året med et resultat før skat på minus 62,8 mio. kr., hvilket er en forbedring fra 2013, hvor underskuddet lød på 112,1 mio. kr. Resultatet efter skat lyder på minus 61,7 mio. kr. mod minus 109,8 kr. i 2013.

Det negative resultat forklares blandt andet med en nedskrivning i selskabet Bollerup Jensen på 33,5 mio. kr. og en nedskrivning på 22,8 mio. i Combilent-gruppen, som nu er solgt, fremgår det af regnskabet for 2014. Derimod er der ikke blevet nedskrevet på værdien af det tredje datterselskab, Jeka Group.

22busbog Datakrasj.jpg

- For Deltaq blev 2014 endnu et år med lav vækst og deraf følgende hård priskonkurrence på de fleste af de markeder, selskabets tre porteføljeselskaber er aktive på. Selvom 2014 startede ganske positivt indebar den fortsatte lavkonjunktur og årets store ændringer på valutamarkederne store udfordringer for flere af selskaberne. Især udviklingen i dollar har haft betydning, skriver Deltaq i regnskabet.

Udsigterne fremadrettet ser derimod lysere ud, efter at koncernen for nylig har solgt Combilent og herefter kun har de to selskaber, Bollerup Jensen og Jeka Group, tilbage i porteføljen.

For 2015 venter Deltaq-koncernen at den samlede værdi af selskabets porteføljevirksomheder vil "udvikle sig positivt".

- Salget af Combilent Gruppen styrker Deltaqs finansielle position betydeligt og øger Deltaqs mulighed for at investere fremadrettet i de øvrige porteføljeselskaber, der efter salget af Combilent består af Bollerup Jensen og Jeka Group. Begge selskaber har i 2014 iværksat en række tiltag, som forventes at give vækst i omsætning og indtjening på mellemlangt sigt, skriver Deltaq i regnskabet.

På den lidt længere bane er det Deltaqs målsætning over sin "samlede forventede livscyklus på cirka 10 år at optimere værdien af den eksisterende portefølje af virksomheder".

14BUS20150105-163238-4#2.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen