Berlingske Business

Dell vil være mobilproducent

Dell vil være mobilproducent - 1
Dell skal blandt andet konkurrere med den nye Palm Pre

Den presssede computergigant, Dell, vil nu -måske - give mobilproducenterne kamp til stregen. Dell planlægger at gøre indhug i markedet for smartphones.

Hvis Nokia, Sony Ericsson, Samsung, LG og alle de andre troede, at de skulle få lov til at sidde alene med det gigantiske marked for mobiltelefoner, kan de efterhånden godt tro om igen. Nu melder Dell sig nemlig også i kampen om mobilmarkedet. Dermed følger Dell efter en række andre selskaber med oprindelse i IT-branchen, der på det seneste har bevæget sig ind i den mobile verden. Det gælder på Apple med iPhonen, Google med deres android-mobilsoftware, HP med deres iPaq-mobiler, og endda GPS-producenten Garmin.

Dell har i over et år leget med prototyper på en ny smartphone, der lægger sig op ad netop iPhonen eller Blackberryen. Telefonerne vil ifølge forlydender blive baseret på enten Googles Android eller Windows Mobile - eller begge dele. Det er The Wall Street Journal, der bringer nyheden om Dells måske kommende telefon. Dell har ikke selv bekræftet rygtet. Ifølge avisen er det ikke endeligt besluttet at sende telefonerne på markedet.

Nyheden fik dog øjeblikkeligt Dells aktie til at stige.

Smartphone-segmentet har fået alvorlige vind i sejlene de senere år, efter at Resarch In Motions (RIM) Blackberry og Apples iPhone har gået deres sejrsgang blandt mobilkunderne. De stadigt mere avancerede mobiler kan efterhånden fint erstatte en pc til en række af de mere basale opgaver. På det store amerikanske marked kæmper netop Apple og RIM heftigt om markedsandele, men på den nyligt overståede forbrugerelektronik-messe, CES, i Las Vegas lancerede Palm en helt ny og gennemrenoveret model, der skal bringe Palm tilbage i kampen. Modellen var stærkt anmelderrost, og er måske det hidtil mest seriøse bud på en smartphone, der kan konkurrere med iPhonen på brugervenligheden.

Endnu er mobiltelefoner, baseret på Googles Android-system, ikke markedsført i synderlig høj grad - men interessen for teknologien har været enorm.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen