Berlingske Business

De sociale mediers får er skilt fra bukken

FB vs Twitter
Twitter og Facebook leverede begge regnskaber i denne uge, og her blev det tydeliggjort, at Mark Zuckerbergs sociale medie står langt, langt stærkere end Jack Dorseys Twitter.

Facebook og Twitter er to af de mest omtalte og succesrige sociale medier, men de seneste par år har dog vist, at kun én af dem formår at tjene penge. Begge selskaber er i denne uge kommet med regnskaber, der slet og ret afslørede en klasseforskel mellem de to selskaber.

Jack Dorsey og Mark Zuckerberg er blevet personificeringerne af sociale medier på sammen måde som Steve Jobs og Bill Gates blev det for computerindustrien. Dorsey og Zuckerberg har startet henholdsvis Twitter og Facebook, de er begge milliardærer, begge under 40 og har begge en større forkærlighed for T-shirts end resten af erhvervslivet. Men når det kommer til at tjene penge, er der en verden til forskel på de to.

FACEBOOK-RESULTS/

Twitter og Facebook leverede begge regnskaber i denne uge, og her blev det tydeliggjort, at Mark Zuckerbergs sociale medie står langt, langt stærkere end Jack Dorseys Twitter. Facebook overraskede markederne positivt ved at rapportere en omsætning på 6,4 milliarder dollar, hvilket er cirka 60 pct. højere end den samme periode i 2015. Samtidigt tjente Facebook 2,1 mia. dollar på sine 1,13 mia. brugere, hvilket oven i købet også var bedre end ventet.

»Det var et stjernegodt resultat,« lød det fra Mark Hawtin, Facebook-aktionær og investeringschef i en kapitalfonden GAM.

Twitter

At Facebook klarer sig godt, er dog ikke det samme som, at alle sociale medier vælter sig i penge. Dagen inden Facebooks triumf-regnskab, havde Twitter præsenteret sine halvårstal, og der var en verden til forskel fra Facebook. Twitter, der lader folk sende små beskeder på maksimalt 140 tegn, underpræsterede fælt på omsætningen, mens antallet af brugere kun voksede nogle få procent til 313 mio. – milevidt fra Facebooks 16 pct. af verdensbefolkingen. Twitter-aktien faldt tungt på aktiemarkedet, som det sociale medie har gjort det ved de seneste seks regnskabsfremlæggelser.

pix-Lars Løkke

Video er sagen

Zuckerberg og Dorsey står altså i hver sin virkelighed, hvor særlig én teknologi adskiller dem: video, hvor de to entreprenører har fundet deres Eldorado og Waterloo henholdsvis. Video er på mange måder en hellig gral for sociale medier, fordi annoncører ofte vil betale en højere pris for videoreklamer end reklamer i form af tekst og billede. Facebook har knækket koden på det område og skovler penge ind, mens Twitter påny måtte skuffe markedet, da man annoncerede, at teknologien endnu ikke er på plads til at administrere reklameindtægterne fra video på det sociale medie.

»Det er ikke nogen let opgave at indhente på videoområdet, særligt ikke når du tager i mente, hvor mange ressourcer Snapchat, Facebook og YouTube lægger,« siger James Cakmak, Twitter-analytiker hos Monness, Crespi, Hardt & Co., til Bloomberg.

pix-Snapchat

Jack Dorsey er for nyligt kommet tilbage som adm. direktør for Twitter efter en længere periode som chef for sin anden start up, Square. I perioden, hvor Dorsey var væk, var det kun gået ned ad begge for Twitter, men i Silicon Valley er der en grundlæggende tro på, at hvis nogen kan rette op på Twitter, så er det stifteren selv. På Wall Street kører snakken dog, om hvorvidt Twitters redningsmand i virkeligheden ikke hedder Bill Gates, hvis firma Microsoft købte LinkedIn for nyligt.

»Måske kunne Twitter finde et dejligt hjem hos enten Disney eller Microsoft,« siger James Cakmak til Bloomberg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen