Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

De buede TV får en flad

pix-Buet TV
Buede TV-skærme ender nu samme sted som 3D-TV - ingen gider at købe dem. Arkivfoto: Odd Andersen, AFP/Scanpix Foto:

Flere af de store TV-producenter dropper helt - eller neddrosler - salget af buede TV-skærme i Danmark, for der er ingen, der gider at købe dem.

Hvis man er til buede fladskærms-TV, skal man fremover til at lede længere - og det er ikke kun, fordi Fona-kæden snart er fortid i Danmark.

Som den første producent tager TP Vision, der står bag Philips TV, konsekvensen af det nærmest ikke-eksisterende salg og ophører helt med at sælge buede TV-skærme i Norden. De sidste to modeller - på 55 og 65 tommer - er lige nu til salg i Dansk Supermarked, og så kommer der ikke flere.

»Buede TV var en designgimmick og aldrig noget, som forbrugerne rigtigt tog til sig. Derfor tager vi konsekvensen og lader det udgå i Norden,« siger Henrik Kyhl, nordisk direktør for TP Vision.

Kun Samsung holder fast

Dermed parkeres de buede TV på samme hylde som 3D-TV, der heller aldrig fandt et publikum, som kunne måles i statistikkerne. 3D er dog stadig en indbygget funktion i mange fladskærms-TV, men den følger bare med, når man i øvrigt vælger sit fjernsyn.

I Danmark kæmper Philips og Samsung om førstepladsen som det bedst sælgende TV-mærke. Philips solgte i 2015 hvert fjerde af alle købte TV-apparater i Danmark. Og netop Samsung er den eneste af de store TV-producenter, som har bevaret troen på, at buede skærme kan gøre en forskel på salget, selv om det mellem januar og november 2015 ifølge analysefirmaet GfK var kun fire procent af alle solgte fladskærme i Danmark af den buede slags. I 2014 udgjorde de buede skærme to procent af det samlede fladskærmssalg.

Både TCL/Thomson, Panasonic og LG neddrosler eller dropper helt at sælge buede TV i Norden, fremgår det af Branchen Forbrugerelektroniks nyhedsbrev, Digimail. De buede TV-apparater, som er tilbage, ligger i den dyre ende og har de helt store skærme og bliver dermed automatisk for feinschmeckere.

Ikke mange hjem med tårn

Allerede i januar 2015 sagde Henrik Kyhl fra TP Vision/Philips til Berlingske, at der stort set ikke blev solgt nogen buede TV, selv om Philips tilmed tog mindre for dem end den tilsvarende »lige« udgave. Han afviste også, at der er nogen billedkvalitetsforbedring på de buede skærme.

De første buede TV-skærme kom frem i 2013 men har ikke formået at slå an. Salgsargumentet har været, at betragtningsvinklen foran en buet skærm er god for alle, der ser med, i forhold til på en flad skærm. De buede skærme stiller dog større krav til hjemmets indretning, da de i sagens natur ikke kan hænge på en væg og fylde så lidt som muligt.

»Det er trods alt et fåtal af hjemmene, der har eget tårn,« som Henrik Kyhl udtrykker det.

Der sælges fortsat buede computerskærme, som jo også kan bruges til at se TV på over f.eks. internetforbindelsen.

Der blev i 2015 solgt omkring 550.000 fladskærmsfjernsyn i Danmark, anslår Branchen Forbrugerelektronik.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen