Berlingske Business
09:03Amerikansk medicinalselskab hæver priserne på vitaminer med 809 procent

Datatilsyn til EU og USA: Stram op - ellers går vi i retten

pix-Databeskyttelse
Den aftale, som EU indgik med USA om særlig beskyttelse af europæeres personlige og private data, hvis de overføres til servere i USA, er stadig fuld af huller, påpeger de europæiske datatilsyn. Arkivfoto: Iris/Scanpix

De europæiske datatilsyn er utilfredse med betydelige huller i den europæisk-amerikanske dataaftale, som ikke beskytter europæere godt nok.

Datatilsynene i de 28 EU-lande vil bringe den omdiskuterede dataudvekslingsaftale mellem EU og USA for retten, hvis der ikke inden efteråret 2018 er blevet strammet betydeligt op på de huller, der nu er, når europæeres personlige data overføres til USA og lagres på computerservere dér.

Datatilsynene har gentagne gange udtrykt skepsis ved den aftale, som EU og USA under stort pres indgik for snart to år siden for at sikre, at især amerikanske selskaber - med Google, Facebook, Apple og Microsoft som nogle af de største - kan få lov til at gemme europæeres data på servere i USA, selv om USA ikke betragtes som et datasikkert land.

Klar besked til USA: Få det på plads nu

Aftalen, kaldet »Privacy Shield« eller »Privatlivsskjold«, gør det muligt for lige nu over 2.400 virksomheder i både USA og Europa alligevel at overføre data, hvis de skriver under på, at de vil opbevare og beskytte dem i overensstemmelse med EUs databeskyttelsesregler, som er langt skrappere end de amerikanske.

De 28 datatilsyn har »identificeret en række betydelige bekymringer, som skal håndteres af både Kommissionen og de amerikanske myndigheder«, slår datatilsynene fast i en udtalelse. De er klar til »at handle på passende vis«, i første omgang ved at bringe aftalen for retten, hvis der ikke sker noget før den frist, som de nu har sat.

Inden 25. maj, når de nye og strengere databeskyttelsesregler træder i kraft i hele EU, skal USA også have udpeget den særlige ombudsmand, der skal sikre, at privatlivsskjoldsaftalen overholdes, og som er den instans, som europæere kan klage til, hvis deres private og personlige data er blevet misbrugt eller ulovligt videregivet, slår datatilsynene fast.

pix-Mobilmast

Uden aftale stopper trafikken til Google og Facebook

Privatlivsskjoldsaftalen, som skal gennemgåes hvert år af EU og USA, er allerede blevet udfordret af aktivister, som har indbragt den for retten, fordi de fortsat er utrygge ved, at deres data ikke er tilstrækkeligt beskyttet.

Uden aftalen ville det være ulovligt at overføre personlige data, som især Google og Facebook lever af at kunne analysere og bruge til videresalg af annoncer.

Aftalen er en stramning af en tidligere aftale fra 2000, som efter 15 år blev grundskudt af EU-Domstolen, som er EUs øverste, juridiske myndighed. Domstolen fandt i lyset af Edward Snowdens afsløringer af amerikansk masseovervågning ikke, at europæeres data var tilstærkkeligt beskyttet, og det tvang EU og USA til at forhandle en ny på plads.

Den er imidlertid blevet kritiseret for stadig ikke at sikre ordentlig beskyttelse.

pix-Microsoft i Irland

Omstridt efterretningslov i fokus

EU-Kommissionen så i september aftalen igennem og lod den bestå sin første eksamen, selv om EUs justitskommissær, Věra Jourová, lod forstå, at der fortsat er problemer med overtrædelse af privatlivets fred, fordi USA ikke har gennemført alle de tiltag, som partnerne aftalte. Det indbefatter, at USA skal styrke privatlivsbeskyttelsen i forhold til den omstridte Sektion 702 i »Foreign Intelligence Surveillance Act« (FISA), som giver efterretningstjenesten NSA, der blev afsløret gennem Edward Snowdens tophemmelige dokumenter, lov til uden dommerkendelse at kunne indsamle digital kommunikation fra mistænkte udlændinge, som bor uden for USA.

Aftalen udløber 31. december, medmindre den amerikanske kongres forlænger den. Og det er der nu taget de første skridt til. Et flertal i Efterretningskomitéen under Repræsentanternes Hus - den ene af to dele af den amerikanske kongres - stemte i sidste uge med stemmetallet 13 mod otte for, at Sektion 702 fortsat skal være i kraft i fire år mere, frem til 2021, skriver nyhedsbureauet Reuters. Dermed stod det klart, at der fortsat er stor uenighed om den omstridte lov, som kræver godkendelse i kongressen.

pix-Mobilmast

En række af teknologigiganterne med Facebook, Google og Apple i spidsen er gået sammen i gruppen Reform Government Surveillance for at lægge pres på myndigheder verden over for at få styrket beskyttelsen af det digitale privatliv for netop at undgå masseovervågning. Gruppen har kritiseret forslaget om at forlænge Sektion 702.

Datatilsyn kræver beviser

Den juridiske komité under Repræsentanternes Hus vedtog i november med stemmerne 27-8 at begrænse forbundspolitiet FBIs mulighed for at gennemse amerikanske data, som er indsamlet under Sektion 702. FBI skal have en dommerkendelse, når politiet leder efter beviser, men ikke når det gælder data i forbindelse med terrorisme.

De 28 europæiske datatilsyn kræver ifølge Reuters »yderligere beviser samt juridisk bindende tilsagn« fra USA om, at de oplysninger, som samles ind under Sektion 702, findes ved »målrettet søgning« og med »rimelig grund til mistanke« og altså ikke som masseovervågning.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen