Berlingske Business

Dataskatte skal granskes ved opkøb

pix-Andreas Mundt
Direktøren for de tyske konkurrencemyndigheder, Andreas Mundt, vil have indsamlede datamængder med i overvejelserne fremover, når fusioner og opkøb skal godkendes. Foto: Bundeskartellamt

De tyske konkurrencemyndigheder lægger op til at ændre lovgivningen, så kæmpe mængder af indsamlede data om brugerne også vurderes ved opkøb og fusioner.

De kæmpe mængder af data om brugerne, som store internetselskaber besidder, skal tages med i vurderingerne, når opkøb og fusioner skal godkendes af myndighederne, for det kan have stor indflydelse på konkurrencen.

Det siger direktøren for det tyske konkurrencetilsyn, Andreas Mundt, til Süddeutsche Zeitung.

»Indtil nu har markeder, hvor der ikke flyder nogen penge, og ingen omsætning skabes, ikke været betragtet som markeder ud fra et konkurrencemæssigt synspunkt. Men det går åbenlyst imod logikken på mange internetmarkeder,« siger han.

Facebook-opkøb gik næsten forbi

Andreas Mundt nævner som eksempel, hvordan Facebooks opkøb i 2014 af beskedtjenesten WhatsApp for 19 milliarder dollars næsten undgik myndighedernes bevågenhed, fordi tjenesten nærmest ikke havde indtægter på det tidspunkt.

»Hvor mange brugere er der, og hvilke data er omfattet? Det er bedre målekategorier, når det kommer til at definere konkurrencen på Internet,« siger han og kræver klarere regler.

De tyske konkurrencemyndigheder har derfor nedsat en seksmandsgruppe, som arbejder på planer for, hvordan tysk lov kan opdateres til den digitale tidsalder.

Giganter som Google, Facebook, Microsoft, Apple, Amazon og de store hotelbookningportaler indsamler i store mængder af data om brugerne, hver gang man bruger internettjenesterne, søgemaskiner og mailprogrammer online. Det er det, som i teknikerjargon kaldes »big data«, og som bruges for at analysere folks mønstre på, så markedsføring og reklamer kan målrettes mere præcist - og som nogen får røde knopper af at opleve, fordi de føler, at det kommer alt for tæt på grænsen for ens privatliv.

Vestager ser også på datamængder

Også EUs danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har kik på de store datamængder. Hun indledte i sidste måned en undersøgelse af internetgiganter som Google og Amazon.

»Hvis blot nogle få virksomheder kontrollerer de data, som der skal til for at tilfredsstille kunderne og skære i omkostningerne, giver man dem også magten til at presse konkurrenter ud af markedet,« sagde hun i januar.

Hendes kontor har allerede en sag kørende mod Google, som beskyldes for at lægge sine egne nettjenester øverst blandt søgeresultaterne, så konkurrenternes tilsvarende tjenester først dukker op længere nede i rækken og ikke bliver opdaget af dem, der bruger Googles søgemaskine, som står for omkring 90 procent af alle internetsøgninger i Europa.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen