Berlingske Business

Dantherm-aktien dykker 65 procent efter dyster meddelelse

hhh

Dantherm-aktien får læsterlige klø i fredagens aktiehandel, efter at selskabet har meddelt, at det vil sælge resten af sine aktiviteter, men at provenuet kun i bedste fald vil overstige nettogælden.

Dermed ser der ikke ud til at være meget tilbage til aktionærerne, som derfor sælger tungt ud. Dantherm styrtdykker med 65,1 pct. til 3,16 kr. fredag formiddag. Aktien startede ellers med at stige med godt 12 pct., inden investorerne fik meddelelsen nærlæst.

MARKETS-GLOBAL/

Dantherms bestyrelsesformand, Jørgen Møller-Rasmussen, erkender over for Ritzau Finans, at fredagens meddelelse fra selskabet - trods frasalg af visse forretningsaktiviteter til en kapitalfond - kun kan tolkes negativt for selskabets aktionærer.

- Det må vi sige ja til. Men vi har jo rejst det røde flag, jeg ved ikke hvor mange gange i vores tidligere fondsbørsmeddelelser. Vi har signaleret, at vi kunne stå over for en situation som den her, som vi nu står i, siger Jørgen Møller-Rasmussen.

dantherm

De resterende dele, der er tilbage efter fredagens annoncerede frasalg af forretningssegmentet HVAC og Telecom EMEA, omfatter de helejede selskaber i Kina, med cirka 100 ansatte, i USA, med cirka 50 ansatte, og moderselskaberne i Danmark med få ansatte. Dertil kommer Dantherms ejerandel på 43 pct. i Dantherm Power.

Men de dystre udsigter for selskabet betyder altså, at der er meget stor risiko for, at frasalg af de sidste aktiviteter ikke vil give penge tilovers til aktionærerne - og at aktiekapitalen dermed er tabt.

Dantherm beskæftiger sig blandt andet med industriel luftbehandling og har hovedsæde i Skive.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen