Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Danskernes jobsøgning får pengene til at strømme ind hos Jobindex

BT
Kaare Danielsen fra Jobindex har grund til at smile: tallene i årsregnskabet for 2016 er gode. Foto:

Jobindex kom stærkt gennem 2016. Men der er udfordringer i fremtiden: Jobindex skal omstille sig til en generation af mobilbrugere og stå imod nye udenlandske konkurrenter, siger stifter og ejer Kaare Danielsen.

Danskernes jobjagt er en god forretning: Jobindex-koncernen havde i 2016 en samlet nettoomsætning på 280 mio. kr. og et driftsoverskud før renter og skat på 78 millioner.

Resultatet er en forbedring sammenlignet med regnskabet fra 2015: Der lød omsætningen på 253 millioner kroner, mens overskuddet lå lige under 70 millioner kroner. Stifter og ejer Kaare Danielsen er glad.

29BBMKaare-Danielsen-Jobind.jpg

»Vi er rigtig godt tilfredse. Jobmarkedet er relativt fladt, men vi har vundet nogle markedsandele og præsenterer et flot overskud i forhold til omsætningens størrelse,« siger Kaare Danielsen.

Jobindex blev stiftet i 1998 af Kaare Danielsen, og består i dag udover Jobindex af IT-jobbank, StepStone og Computerworld. Selve Jobindex A/S havde en nettoomsætning på 216 mio. kr. og et driftsoverskud før renter og skat på 67 mio. kroner.

Stepstone stod for et driftoverskud på 1,6 millioner kroner, mens IT-jobbank gav et overskud på 7 millioner. Compurterworld fik også et pænt overskud på 1,5 millioner.

lønposen

Særligt to faggrupper er vokset på Jobindex.

»Det er hos the usual suspects - IT-folkene og ingeniørerne - at vi oplever størst vækst,« siger Kaare Danielsen.

Jobindex-stifteren peger på, at der sammenlignet med tidligere er lidt færre ansøgere til lidt flere job.

I slutningen af 2016 lukkede Jobzonen efter flere år med millionunderskud, og derved er Jobindex' traditionelle konkurrenter væk. Til gengæld har nye udenlandske meldt sig på banen: Facebook, LinkedIn og Glass. LinkedIn er størst, men også amerikanske GlassDoor, hvor man rater virksomheder, er på vej på det danske marked. Giganten Facebook har også annonceret, at de planlægger at udbygge indenfor jobområdet.

»Vi siger farvel til de gamle konkurrenter i form af aviser og andre sider, men der kommer nye konkurrenter, som er amerikanske med store udviklingsafdelinger. Derfor er vi nødt til at satse på tillægydelser og vores lokale forankring,« siger Kaare Danielsen.

Billede

Opkøbet af videoscreeningsfirmaet Joblicate, der faldt på plads i februar, er en del af den omstilling til mobilbrugere, som Jobindex er i gang med. Videoansøgnngerne er et skridt på vejen til at imøde den nye generation af jobsøgere.

»De unge mennesker, der vokser op nu, er vant til at bruge telefon i stedet for mail og computer. Vi vil gerne finde ud af, hvordan man kan søge job via telefonen,« siger Kaare Danielsen.

Det kan blive et generationsclash mellem mobilvante unge og mere traditionelle HR-folk, der læser lange velformulerede ansøgninger. Men Kaare Danielsen tror, at det i sidste ende bliver virksomhederne, der må tilpasse sig.

12BUSNiels-B-Christiansen-1.jpg

Kaare Danielsen ejer i dag 93 procent af aktierne i Jobindex, og han indtog en placering som nummer 71 på Berlingske Business liste over landets 100 rigeste.

I stedet for at betale negative renter foreslår bestyrelsen på den kommenende generalforsamling, at der udbetales et udbytte på 65 kroner pr. aktie. I alt vil det blive til udbetalinger på 58,5 millioner kroner, svarende til stort set hele 2016s overskud efter skat.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen