Berlingske Business

Danskernes elektronikbegejstring vokser stadig

pix-Elektroniksalg
Det samlede, danske salg af TV-apparater, audio- og videoudstyr er vokset i efteråret. Arkivfoto: Kim Haugaard, Scanpix Foto:

Inden julesalget begyndte havde vi allerede brugt over 21 milliarder kroner på at købe elektronisk udstyr til hjemmet og arbejdspladsen, men efterårskøbene var lidt færre end sidste år.

Trods en nedgang i salget i Danmark af dimser, dingenoter og duppeditter, som der kan sættes strøm til i hjemmet eller på arbejdspladsen, i efterårsmånederne er der stadig udsigt til, at 2015 bliver et år med fremgang for forbrugerelektronikken. Indtil nu har vi købt for 21,6 milliarder kroner i år.

Samlet set er salget af PCer, kameraer, telefoner, køleskabe, vaskemaskiner, radioer, GPSer og alt det andet vokset med fire procent i årets første ni måneder sammenholdt med samme periode i 2014, viser en opgørelse af salget, som analysehuset GfK har foretaget. Modsat de øvrige analysehuse, som måler, hvad der sendes ud fra fabrikkerne, ser GfK på, hvad der rent faktisk er blevet solgt i butikker og varehuse.

Tilbagegang på de største områder

I juli-september blev der solgt forbrugerelektronik i Danmark til både virksomheder og private for sammenlagt 6,8 milliarder kroner, viser GfKs tal. På de to største områder - IT-udstyr med PCer og tavle-PCer samt telefoner og teleudstyr - er salget gået tilbage med henholdsvis 2,5 og 10 procent på et år, men der er stadig solgt for 2,2 milliarder kroner IT-udstyr og for 1,58 milliarder kroner telefoner m.m. på tre måneder. Det er dog første gang, at smartphonesalget falder, men det ligger stadig for hele 2015 over, hvad det gjorde sidste år.

På IT-siden er det især salget af tavle-PCer, som skrider, mens der til gengæld bliver solgt flere skærme, harddiske og netværksudstyr. Til gengæld falder salget af stationære computere.

TV, høretelefoner og audio-/videoprodukter er vokset med 3,1 procent til 916 millioner kroner i efterårssalget, mens fotoudstyr er gået 5,5 procent frem til 88 millioner kroner.

Julesalget er årets højdespringer

Kaffemaskiner, hårtørrere og andre mindre husholdningsprodukter ser ud til at have vundet danskernes hjerter og pengepunge. Vi køber flere af de dyrere maskiner, som sandsynligvis også holder længere. I alt er denne slags produkter gået 6,6 procent frem til 448 millioner kroner i forhold til sidste år.

De større husholdningsmaskiner - vaskemaskiner, tørretumblere, køleskabe m.m. - er stadig det tredjemest solgte, men salget er stort set uændret og ligger nu på 1,23 milliarder kroner. Derimod er salget af kontorudstyr steget med 7,9 procent til 428 millioner kroner i juli-september.

Som altid er julesalget - og dermed perioden oktober-december - årets højdespringer. For et år siden købte vi for 8,73 milliarder kroner elektronik, viser GfKs tal.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen