Berlingske Business

Danskerne surfer på mobilen som aldrig før

TWITTER-IPO/
Overskrift
Foto:
grafik
Overskrift

På bare et år er dataforbruget på mobile enheder steget med 127 procent. Udbredelsen af smartphones får æren.

En ny statisk fra Erhvervsstyrelsen viser med al tydelighed, at danskerne for alvor har fået smag for at bruge mobile enheder på farten. De seneste målinger viser, at danskernes forbrug af mobildatatrafik er steget med 127 procent i løbet af det seneste år. Det skriver Version2.dk.

Stigningen svarer til, at der i gennemsnit hver måned i første halvår af 2013 er blevet down- og uploadet omkring en halv gigabyte data fra hvert mobilabonnement - mod 250 megabyte i første halvdel af 2012.

13BUSnokia.jpg

»Tallene viser tydeligt, at danskerne i den grad har taget smartphones til sig. De nye telefoner giver mange muligheder både for at udføre arbejde og for at finde underholdning og tidsfordriv, mens man er på farten. Telefonen bliver i stigende grad vores primære adgang til nettet. Det kan ses både på tallene for datatrafik og på den store efterspørgsel efter hurtigere og bedre mobilforbindelser,« udtaler vicedirektør i Erhvervsstyrelsen Finn Petersen i en pressemeddelelse.

En del af årsagen til det større dataforbrug ligger også i, at der bliver sendt flere billedbeskeder, eller MMS’er, end tidligere. I samme årsperiode er der blevet afsendt næsten 90 millioner MMS-beskeder, hvilket svarer til en stigning på 37 procent.

pix-smartphones

Men hvor datatrafikken er støt stigende, falder forbruget af de ellers så populære SMS’er. I år blev der afsendt 5 milliarder SMS’er mod forrige års 5,8 milliarder. Dermed følger faldet af SMS’er fortsat tendensen gennem de seneste seks år.

Det faldende antal SMS’er skal dog ses i lyset af, at de mange Apple-enheder, der pryder det danske forbrugermarked, har sit eget beskedsystem kaldet iMessage, der bruger datanetværket til at sende beskeder til andre iOS-enheder.

Deltag i debatten på Version2.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen