Berlingske Business

Danskerne købte spil for 900 millioner

Danskerne købte spil for 900 millioner - 1
Sidste år blev der solgt 350.000 Playstation, Xbox 360 og Wii i Danmark. Foto: Colourbox

Det danske salg af computerspil gik sidste år op med 15 procent.

Der bliver for alvor spillet foran skærmene i de danske hjem. Sidste år steg salget af computerspil med 15 procent.

Spilleglade danskere købte over 200.000 flere computerspil i 2008 end året forinden, og det betød en omsætning på hele 900 millioner kroner alene på computerspil, viser nye tal fra den danske brancheforening for PC- og konsolspil, Multimedieforeningen.

350.000 spillekonsoller solgt

Navnlig de såkaldte spillekonsoller - Sonys Playstation 3, Microsofts Xbox 360 og Nintendos Wii - slog godt igennem. I 2008 blev der solgt omkring 350.000 spillekonsoller i Danmark, og hver fjerde var en af de nye modeller.

"Det ser godt ud, og vi ser bestemt frem mod 2009 med glæde og store forventninger," siger Multimedieforeningens formand, Annette Jacobsen.

Det er et bredt udvalg af spil, som har tiltrukket danskerne. De bedst sælgende spil er fodboldspillet FIFA, onlinespillet World of Warcraft og actionspillet GTA, men derudover har familiespil og såkaldt sociale spil som Buzz, Singstar, Guitar Hero og flere Lego-spil solgt godt.

Spil overlever krisen

Spilproducenterne har en tiltro til, at finanskrisen ikke vil ramme dem helt så hårdt. Teorien går på, at folk muligvis skærer ned på dyre rejser og andre forbrugsgoder, men at man måske netop i krisetider har brug for underholdning, og at spil derfor fortsat vil stå på indkøbslisten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen