Berlingske Business

Danskerne jager fortsat billige mobilabonnementer

pix-Telia-bygning
Mobilkrigen fortsætter uændret - også resten af året, spår Telia, som netop har hentet 18.000 nye mobilkunder, ligesom »3« har hentet 21.000. Telenor og TDC aflægger først regnskab i de kommende uger. Foto: Telia

Store tilskud til dyre telefoner er med til at stjæle mobilkunder fra konkurrenterne og holde bedre fast på danskerne, selv om næsten 40 procent stadig skifter selskab hvert kvartal. For indsatsen betaler sig, selv om den er dyr, siger Telias kassemester.

Selv om priserne på et mobilabonnement nu ikke længere svarer til en familiepizza og en stor cola hver måned men nu er nået ned på den lidt mindre pizzastørrelse, er danskerne ikke holdt op med at jage billigere abonnementer, og det - sammen med tilskud til dyre smartphonetelefoner - koster teleselskaberne mange penge. Intet tyder på, at det vil ændre sig i resten af 2015.

»Jeg havde eller forsvoret, at når vi ramte 100-kronersniveauet, ville det ikke længere betyde så meget. Men det er gjort til skamme. Folk flytter sig stadig for 10 eller 20 kroner om måneden - lidt som når man om mandagen skal ind og checke priserne på benzin. Konkurrencen vil derfor fortsætte lige så benhårdt som hidtil, og intet tyder på, at det vil ændre sig i 2. halvår,« siger Dennis Kilian, finansdirektør for Telia Danmark, til Berlingske.

Dyrt med dyre telefoner

Telia præsenterede fredag morgen sit regnskab for april-juni. Her er der kommet 18.000 nye mobilkunder, 3.000 flere bredbåndskunder, 3.000 flere TV-kunder og 3.000 flere fastnetkunder til. Til gengæld presses Telias indtjening.

»Vores resultat er kraftigt påvirket af stigningen i omsætningen på telefoner. Det er ingen hemmelighed, at alle bruger tilskud til telefoner i deres markedsføring. Med så mange nye kunder i butikken stiger omsætningen ret markant for telefoner, og det koster på bundlinien - sammen med den ekstra markedsføring, som vi har kørt i 2. kvartal,« siger Dennis Kilian.

Dels skifter folk oftere telefon, dels bliver telefonerne stadig dyrere og koster i dag markant mere end en computer.

»De gode tilbud på telefoner gives da også på produkter med en højere omsætning. Det giver fornuften i regnestykket. Det er da udfordrende at holde på kunderne, men vi mener, at det er det rigtige at gøre. For kassemesteren giver det mening,« fastslår finansdirektøren.

Nye kunder hentes over en bred front

Telia henter ifølge ham kunder over et bredt spektrum, både privatkunder og erhvervskunder og - blandt privatkunder - både til lavprisselskabet Call Me og til selve det lidt dyrere Telia-mærke.

»Call Me har haft succes i lang tid, hvor de med kampagnen om at tale ordentligt har indtaget en lidt anden position på markedet. Det har givet en jævn og støt fremgang i lang tid. På Telia-siden mener vi kalrt at have de bedste partnerskaber. Det er ingen hemmelighed, at HBO, Storytel og især Spotify trækker kunder til butikken, og det er med til at sælge dyrere abonnementer end blot 10 timers tale og 10 gigabyte data for 109 kroner om måneden. Desuden indbygger vi forsikringsprodukter i den dyrere ende af porteføljen, hvilket bliver taget godt imod,« siger Dennis Kilian.

Derudover har Telia for nylig - efter regnskabsafslutningen for 2. kvartal - lanceret tillægsproduktet »Roam Like Home«, som skal sikre mod skyhøje udlandsregninger. Det ser også ud til at sælge godt.

Telias omsætning i Danmark lå i 2. kvartal på 1,42 milliarder svenske kroner (koncernen opgiver ikke beløb i danske kroner) mod 1,39 milliarder for et år siden. Til gengæld er driftsresultatet faldet fra sidste år 184 millioner svenske kroner til nu 133 millioner kroner som følge af omkostningerne ved at hente nye kunder ind. Udskiftningen er stadig stor 39 procent af den samlede kundebase på nu 1,62 millioner mobilkunder er de forgangne tre måneder skiftet ud. Det er nogen lunde standard for de fleste teleselskaber og har været det i lang tid.

Nu kommer besparelserne efter netsammenlægning

Til gengæld begynder Telias netsamarbejde med Telenor nu at give pote. De to selskaber afsluttede omkring jul sammenlægningen af deres mobilnet i Danmark.

»Besparelserne ved sammenlægningen af nettene begynder at komme ind nu, og vi er ikke blevet flere folk. Til gengæld bruger vi mere på markedsvendte aktiviteter, hvilket kan ses på bundlinien. Så man kan sige, at pengene bliver brugt på kunderne, som får mere for mindre,« siger Dennis Kilian.

Han bliver finansdirektør i det nye danske selskab, som Telia og Telenor opretter i Danmark, når EUs danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager 2. september meddeler, om hun kan godkende fusionen og på hvilke betingelser. Selskabet, som endnu ikke har fået navn, får Telenors koncerndirektør for industriel udvikling og forskning, norske Hilde Tonne, som administrerende direktør og Telia Danmarks nuværende administrerende direktør, Søren Abildgaard, som viceadministrerende direktør.

Sammenlægningen sker, fordi Telia og Telenor - begge blandt verdens ti største mobilselskaber - erkender, at de hver for sig vanskeligt kan tjene penge i Danmark.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen