Berlingske Business

Danskerne er med på delebølgen

airbnb
Der er sket en fordobling i antallet af turister/gæster, der overnatter gennem Airbnb, på bare et år. Her er vi hjemme hos Erland Jacobsen, som tjener op mod 25.000 årligt på at udleje sin lejlighed gennem Airbnb. Her er han ved at gøre klar til en australsk pige, som ankommer senere. Foto:

Mens danskerne tager deleøkonomiske tjenester som Airbnb og Uber til sig, efterspørger erhvervslivet ens spilleregler for alle.

Hver tiende dansker har inden for de seneste12 måneder checket ind i en andens hjem eller betalt penge for en tur på passagersædet i en privatbil. De verdensomspændende portaler Airbnb og Uber har nemlig fået stor succes blandt danskerne, viser ny analyse fra Dansk Erhverv.

»Analysen viser, at der er relativt mange, der anvender de deleøkonomiske tjenester Airbnb og Uber. Især de unge har taget det til sig, og det er i høj grad også i de større byer, tjenesterne er udbredt,« fortæller Geert Laier Christensen, som er underdirektør for Dansk Erhverv.

Erland Jacobsen

Mere end hver fjerde dansker under 30 år har brugt Airbnb, Uber eller lignende inden for de seneste 12 måneder. For hele befolkningen gælder det, at fire procent inden for de seneste 12 måneder har bestilt en køretur via Uber eller en lignende ordning, mens otte procent har booket en overnatning via Airbnb eller en lignende portal. Det viser Dansk Erhvervs analyse, som er baseret på 1.011 besvarelser indsamlet af Norstat.

Udbredelsen af de deleøkonomiske tjenester skyldes primært, at det er en billigere løsning for forbrugerne, mener Bent Greve, som er professor på Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet.

»Det er udtryk for, at der for nogle er en privatøkonomisk gevinst ved det. Når det er billigere, har man måske råd til at rejse ikke kun én men to gange. Så drivkraften er primært økonomisk,« siger Bent Greve, der forsker i arbejdsmarked og samfundsøkonomi.

12BUSGERMANY-BUSINESS.jpg

Kan sidestilles med taxa og hoteller

Tjenester gennem Airbnb og Uber er principielt det sammen som de traditionelle serviceydelser, som taxavognmænd og hotelbranchen leverer, mener Bent Greve.

»Om man kører med en privatperson eller i taxa, afspejler begge dele, at man har brug for at blive transporteret fra A til B. På den måde er det en helt ens serviceydelse, om end det kaldes noget andet. Hvis man tager en med og tager penge for det, så leverer man en serviceydelse, som skal sammenlignes med andre serviceydelser på et helt almindeligt marked,« siger han.

Ifølge Dansk Erhverv deltager Airbnb-udlejere og Uber-chauffører i økonomiske aktiviteter, der på mange måder er magen til virksomheders og lønmodtageres økonomiske aktiviteter.

»Der er en kommerciel formidler, og det er en økonomisk aktivitet, som privatpersonerne har,« siger Geert Laier Christensen.

airbnb

Brug for lige vilkår

Når Airbnb-udlejere og Uber-chaufførere er konkurrenter til de etablerede hoteller og taxavirksomheder, er det vigtigt, at de ikke nyder unfair konkurrencefordele, som stiller dem bedre, mener Geert Laier Christensen.

Man bør derfor fra politisk hold sikre ens spilleregler for dem der udbyder ydelser via Airbnb og Uberog de traditionelle brancher, mener Dansk Erhverv.

»Deleøkonomien byder på et hav af gode muligheder, men man er nødt til at se på tværs af feltet. Man skal se på de oprindelige måder at organisere sig på og på de nye måder at organisere sig på, og så skal man finde ud af, om det er fælles vilkår, der gør sig gældende, så man udelukkende konkurrerer på, hvor effektiv man er, og ikke på alle mulige andre ting,« siger Geert Laier Christensen.

I dag skal hotelbranchen for eksempel leve op til nogle helt andre sikkerhedsforskrifter og indberetningspligter end Airbnb-udlejere, fortæller Bent Greve.

Charlotte Fischer, som er direktør i Bæredygtigt Erhverv ser mange fordele i de nye deleøkonomiske tjenester, men hun mener også, at det er på tide, at politikerne begynder at se på at skabe fair konkurrence mellem for eksempel taxabranchen og Uber samt mellem hotelbranchen og Airbnb.

»Når noget bliver tilpas stort, er vi nødt til at rykke ind og sikre fair og ordentlige vilkår. Det er en rigtig vigtig øvelse. Men jeg synes, man skal sætte en bagatelgrænse, så alle dem, der bare lejer deres bolig ud, mens de er på ferie, ikke bliver sovset ind i alt mulig regulering,« siger hun.

uber

Politiske tiltag på tegnebrættet

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) er opmærksom på efterspørgslen på politisk indblanding. Han nedsætter snart en arbejdsgruppe, som skal beskæftige sig med deleøkonomi, og han forventer at præsentere en politisk strategi for regeringens arbejde med deleøkonomi til foråret.

»Jeg har den holdning, at deleøkonomi er kommet for at blive. Men vi skal selvfølgelig have lavet nogle analyser af, hvad det giver os af muligheder, og ikke mindst selvfølgelig se på, hvad det er for nogle udfordringer, vi er nødt til at håndtere. Det er jo spørgsmål om både skattebetaling og forbrugerbeskyttelse,« siger ministeren, som forventer at inddrage forskellige organisationer, herunder Dansk Erhverv, i arbejdet.

Han mener, at der er behov for en politisk diskussion på området.

»Der har bredt politisk været en stor glæde over deleøkonomiens muligheder, men der har aldrig rigtig været en dybdegående politisk diskussion af, hvad det giver os af muligheder, og hvad det giver os af udfordringer,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen