Berlingske Business

Dansker bliver chef for engelsk "blå avis"

17BUSHeuing.jpg
Den danske eBay-direktør Morten Heuing er på vej til London, hvor han skal udvikle handelsportalen Gumtree, så den bliver sjov og inspirerende. Foto: Jeppe Vejlø

Den danske eBay-chef, Morten Heuing, er blevet headhuntet til DBAs engelske pendant, Gumtree. eBay ønsker at udvikle Gumtree i samme retning som DBA.

»Det er lidt ligesom en støvsuger; du tager den frem, når du skal bruge den for så at gemme den væk igen. Du har ikke rigtig noget emotionelt forhold til den.«

Sådan lyder den danske eBay-chef Morten Heuings karakteristik af den engelske handelsportal Gumtree, som han fremover skal stå i spidsen for. Morten Heunings mål er at forny portalen, så forbrugerne får lyst til at tjekke den ofte.

Jobskiftet betyder farvel til eBays danske handelsportaler, DBA og Bilbasen, og Morten Heuing står over for en opgave, som ligner den, han fik i 2011, da han trådte til som chef for eBay i Danmark. Men denne gang i en lidt større skala. Hver fjerde brite bruger Gumtree hver måned, hvilket gør markedsportalen til en af Englands største.

»På DBA har vi genskabt en begejstring for det at handle brugt med fornyet vækst som resultat. Det kunne de godt bruge i England også,« siger Heuing.

Gumtree står først og fremmest over for en digital fornyelse, og her har eBay vurderet, at det var i Danmark, den rette mand skulle findes til opgaven.

BM

Relanceringen af DBA som app har været den succes, der har rettet søgelyset mod Danmark. Over halvdelen af DBAs halvanden million unikke månedlige besøgende kommer fra mobilen. Faktisk er DBA den danske app, som danskerne bruger mest tid på.

»Vi tjekker Facebook og Instagram, inden vi stiger af S-toget. Det samme kan man med DBA og Bilbasen, og forbrugerne skal have lyst til at tjekke Gumtree på samme måde. Vi skal ændre det fra en reaktiv markedsplads til noget, som er inspirerende og sjovt,« siger Morten Heuing.

Da eBay købte de danske virksomheder DBA, Bilbasen og Bilinfo i 2008, købte de også en indgang til det danske marked. Tre ud af fire danskere ejer en smartphone, og danskerne har bred adgang til internettet. Det gør Danmark til et meget moderne og innovativt marked.

Tillid og internet

»I eBays målestok er Danmark en lille spiller, men fordi vi har en af verdens højeste internet­penetrationer, og fordi danskerne er et så tillidsfuldt folkefærd, giver det eBay mulighed for at bruge Danmark som en innovativ legeplads. Her kan man teste, hvad der fungerer og ikke fungerer og kopiere det i andre lande,« siger Morten Heuing.

Som tidligere chef for jobportalen StepStone har Heuing meget relevant erfaring at trække på.

Fly blade_foto

Gumtree er nemlig modsat eBays danske virksomheder en sammensmeltning af jobportal, handelsportal, boligportal og bilportal med otte millioner brugere.

Når Morten Heuing og hans familie mandag flytter til London, tager han den danske ledelseskultur med i kufferten.

»Jeg kalder det samarbejdskultur, fordi det går begge veje. Det er vigtigt, at der stilles krav til lederen fra medarbejderne, så alt bliver konstruktivt kritisk udfordret,« siger han og håber, at hans nye medarbejdere bliver motiverede af den flade danske lederstruktur, som han ønsker at bidrage med.

meerkat_logo

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen