Berlingske Business

Danske virksomheder frygter industrispionage fra USA

GERMANY-US-INTELLIGENCE-PROTEST-ANONYMOUS
Den afhoppede whistleblower Edward Snowden Foto:

Den afhoppede amerikanske efterretningsmand Edward Snowden har givet danske IT-sikkerhedsfirmaer vind i sejlene, fordi danske virksomheder i stigende grad bekymrer sig over industrispionage fra amerikansk side.

Den amerikanske efterretningstjeneste NSAs aflytninger af europæiske toppolitikere og formodningen om, at NSA har udført industrispionage mod det brasilianske olieselskab Petrobras får i stigende grad danske virksomheder til at søge hjælp mod industrispionage hos sikkerhedsfirmaerne.

Danske sikkerhedsfirmaer melder således om stor stigning i interessen, skriver Politiken onsdag.

BRAZIL-US-PETROBRAS-ESPIONAGE-FILE


"Der har været en klart stigende interesse, siden afsløringerne begyndte at rulle i sommeren. Der er ingen tvivl om, at det har øget forretningen. Virksomhederne er generelt blevet mere skeptiske over for cloud-løsninger, hvor man gemmer data uden for huset, siger direktør Claus E. Kotasek fra SMS Passcode i Brøndby til Politiken.

GERMANY-POLITICS-IT-INTELLIGENCE-INTERIOR-CCC-TROJAN


Også teknisk direktør i CSIS, Peter Kruse takker den tidligere NSA whistleblower Edward Snowden for at det danske sikkerhedsfirma i år er foran budgetterne.

"Mange virksomheder er oprigtigt bekymret for, at NSA kigger med i deres kommunikation og bruger det i en kommerciel sammenhæng, hvor de giver oplysningerne videre til amerikanske selskaber, der så står sig bedre i konkurrencen," siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen