Berlingske Business

Danske udleveringskrav til Facebook fordoblet

pix-Facebook
Facebook gemmer rigtigt mange personlige og fortrolige oplysninger om folk, og dem vil myndighederne gerne have fingre i. Derfor vokser antallet af anmodninger om at få dem udleveret - i Danmark er det fordoblet på et halvt år. Arkivfoto: Karen Bleier, AFP/Scanpix Foto:

På et halvt år har danske myndigheder krævet dobbelt så mange personlige og fortrolige oplysninger om danskere udleveret fra Facebook.

De danske myndigheder har det seneste halve år dobbelt så mange gange bedt det amerikanske sociale netværk Facebook om at udlevere brugeroplysninger.

31 anmodninger har Facebook fået fra danske myndigheder mellem juli og december 2014. I første halvår var det blot 15 og et år tidligere kun 12.

En tredjedel er udleveret

Det fremgår af Facebooks netop offentliggjorte rapport over offentlige dataanmodninger. Den viser, også det samlede antal anmodninger om at få brugeroplysninger udleveret er vokset, nemlig fra 34.946 i første halvår af 2014 til 35.051 i andet halvår. USA topper igen ubetinget med hele 14.274 anmodninger med Indien som nummer to med 5.473 og Storbritannien som nummer tre med 2.366 anmodninger.

»Vi reagerer på gyldige henvendelser i forbindelse med straffesager. Alle modtagne anmodninger kontrolleres for juridisk sufficiens, og vi afviser eller kræver yderligere specifikationer i forbindelse med meget generelle eller vage anmodninger,« gør Facebook opmærksom på.

De 31 anmodninger fra danske myndigheder mellem juli og december drejer sig om 33 brugere eller brugerkonti, og Facebook har i 35,48 procent af tilfældene udleveret nogle af de ønskede data. I første halvår blev 40 procent efterkommet.

Det fremgår ikke af rapporten, hvilke myndigheder der har bedt om oplysninger, ej heller, hvilke oplysninger det konkret drejer sig om.

Giganter presser myndigheder

»Vi vil fortsætte med at granske hver anmodning og sende dem retur, når vi finder mangler. Vi vil også fortsat skubbe til regeringerne i verden for at få dem til at reformere deres overvågningspraksis på en måde, så folks tryghed og sikkerhed bevares, mens det sikres, at deres rettigheder og frihed beskyttes,« siger Monika Bickert, der er direktør for Facebooks håndtering af brugerpolitik.

De store IT-giganter, som næsten alle er amerikanske, begyndte sidste år at offentliggøre langt flere detaljer om myndighedernes anmodninger om at få udleveret ofte personlige og fortrolige brugerdata. Facebook, Microsoft, Yahoo og Google ønsker alle at presse myndighederne ved at fremlægge alle de data, som de kan.

Efter massivt pres fra Google, Apple, Microsoft, Facebook m.fl. gav USAs præsident Barack Obama i begyndelsen af 2014 tilladelse til, at selskaberne kan offentliggøre udvalgte oplysninger om, hvad og hvor ofte myndighederne stiller med kendelser om at få udleveret personlige data på brugere. Offentliggørelsen må dog først finde sted med seks måneders forsinkelse og kun med intervaller på 1.000 anmodninger, så det ikke præcis fremgår, hvor mange der er i søgelyset.

Afsløring af masseindsamling

Offentliggørelsen sker i kølvandet på den tidligere efterretningsansatte Edward Snowdens afsløringer af stribevis af tophemmeligtstemplede papirer fra den skandaleramte, amerikansk efterretningstjeneste NSA, som dokumenterer, hvordan tjenesten kloden over står bag masseindsamling af data om folks brug af telefoner og Internet i et omfang, som har rystet verden.

Danmark beskrives i NSA-papirerne som en af de tætte alliancepartnere. Flere danske justitsministre og forsvarsministre har nægtet at svare klart på, i hvilket omfang Danmark samarbejder med NSA. De har alle blot afvist, at der foregår ulovligheder. I sommeren 2014 kunne dagbladet Information dokumentere et tæt samarbejde mellem NSA og Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), som angiveligt foretager de aflytninger af datatrafikken, som NSA skal bruge.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen