Berlingske Business

Danske tech-startups vil ud i verden

Kronprinsen uddeler iværksætterpris
Foto:

En kunstig intelligens, der sorterer fødevarer, en nanobelægning til varmevekslere og et automatiseret brandslukningssystem til store containerskibe. På DTUs Danish Tech Challenge vrimler det med startups, der vil løse verdens store og små problemer.

Teknologien kan selv. Det er et fælles kampråb for mange af de startups, der skyder op rundt omkring. Om det så drejer sig om sortering af fødevarer, brandslukning på enorme containerskibe eller kalkfrie varmevekslere såsom den i din elkedel.

Et andet fællestræk for lige netop de gryende virksomheder, der prøver at etablere sig ved Danish Tech Challenge, er, at de udvikler hardware – altså fysiske produkter. Og det er ikke helt tilfældigt. For mens software er forholdsvist billigt at udvikle, er det en helt anden historie med hardware, fortæller projektleder Camilla Gilbro til IDA’s nye teknologipodcast, Techtopia.

”De særlige udfordringer, man har som hardware-virksomhed, er, at det tager sindssygt lang tid at udvikle et hardware-produkt, det tager altid længere tid, end man regner med, og det er meget dyrere,” siger Camilla Gilbro.

”Målet med programmet, som det ligger i navnet, er at accelerere noget vækst. Så hver evig eneste uge har vi individuelle møder med virksomhederne.”

01BUSPix2-Finans-154929.jpg

Kunstig intelligens for alle

Det er fjerde gang Danish Tech Challenge løber af stablen, hvor 20 lovende startups flytter ind på Scion DTU fra august til december. Får sparring og kæmper om prisen på 500.000 kroner.

En af de midlertidige indflyttere på Scion DTU er Morten Rufus Blas og hans virksomhed Sensomind. På hans skrivebord er der et transportbånd med rundstykker og æbler på. Det er et levende bevis på, at den kunstige intelligens, som de er ved at patentere, virker. Transportbåndet er udstyret med et kamera, der tager billeder af det, der kommer igennem. Billederne sendes op i skyen, der langsomt lærer en algoritme at skelne mellem gode og dårlige produkter.

Den kan lave kvalitetsmonitorering eller sortering af fødevareprodukter, så rundstykker uden birkes sorteres fra eller dårlige kartofler automatisk kasseres, hvilket fjerner en hård og ensformig arbejdsbyrde fra producenterne. Anvendelsesmulighederne er mange, men det er Sensominds ønske at gøre deres produkt tilgængelig for andre end store, teknologiske virksomheder.

20BUS697783873-141748.jpg

”Det, der er vores vision, er, at en vilkårlig fødevareproducent er i stand til at bruge kunstig intelligens til at optimere deres produktionsprocesser,” siger Morten Rufus Blas til Techtopia.

Ifølge Morten Rufus Blas har fødevareindustrien ellers været mere tilbageholdende med at investere i automationsudstyr end fx metalindustrien. Men det er der ved at blive lavet om på.

”Da man ikke kan transportere rundstykker fra Kina til Danmark, har fødevareindustrien været mere forsigtige med at investere i automationsudstyr. Til gengæld har de i løbet af de sidste par år mærket et øget pres på grund af omkostninger i forbindelse med den primære fødevareproduktion, og at de skal kunne tilbyde bedre arbejdsvilkår for de ansatte,” siger han og spår en øget efterspørgsel på automationsudstyr, som det Sensormind tilbyder.

08BUSJesper-Hvirring-Henr#2.jpg

Nanobelægning og brandslukning

På Danish Tech Challenge var der også en anden startup, der havde kastet sig over at udskifte mennesket med teknologi. Rosenby Engineering er måneder fra at komme på markedet med den første fuldautomatiserede løsning til at slukke containerbrænde.

Techtopia besøger også virksomheden Siox, der har sat sig for at skabe en nanobelægning på 1 mikrometer, der kan redde varmeledende overflader fra at blive indhyllet i kalk. Det kunne være din elkedel, men mere relevant varmerør, da belægningen kan øge effektiviteten med op til 20 procent.

Dem kan du blandet andet høre mere om på Techtopia.dk eller direkte på iTunes.

Artiklen er oprindeligt publiceret på IDA Universe.

pix-Augmented reality

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen