Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Danske net-butikker har sat tempoet i vejret

Ventetiden for forbrugere er blevet 38 procent kortere end for to siden, når man går på nettet for at handle. Selvom en forbedring på 1,39 sekunder ikke lyder af meget, kan selv millisekunder ses på bundlinjen.

Det er ikke kun til gene for kunder på webshops, når man trippende venter på at komme ind på en side for at købe sportstøj, modetøj eller legetøj. Få sekunders ventetid kan være afgørende for, om man bliver hængende i kø eller smutter over til konkurrenten.

Derfor er det positivt, at den gennemsnitlige hastighed for at komme ind på en række store danske webshops er faldet fra 3,64 sekunder til 2,25 sekunder på to år. Det viser en ny analyse fra analyse- og sikkerhedsvirksomheden Digicure.

BR.dk, Bonaparte og Boozt.com ligger helt i top med en ventetid på mellem 1,24 og 1,42 sekunder, mens kunder på stadium.dk må vente hele 10,49 sekunder. Og det kan være afgørende for omsætningen:

»Vi er enormt utålmodige som forbrugere af webshops, og går det ikke hurtigt nok, er vi meget hurtigt videre til den næste. Der er ingen loyalitet længere,« siger direktør for Digicure, Jesper Helbrandt.

En undersøgelse fra Forrester Consult, som Digicure henviser til, viser, at 47 procent af onlineforbrugerne kun vil ofre to sekunder på at få vist et website.

Selvom danske webshops nu har forbedret sig, mangler der generelt fokus på hastighed i danske firmaer, oplever man hos Digicure. Danske virksomheder går mere op i det visuelle udtryk og søgemaskineoptimering, der skal give en højere placering på google. Men er websiden langsom, kan noget af det være spildt arbejde, påpeger Jesper Helbrandt.

»På en googlesøgning bliver man nedprioriteret, hvis hastigheden er for langsom. Google lægger vægt på en række parametre i deres sortering af søgeresultater, og her betyder hastighed en hel del. Det er mange ikke klar over,« siger han.

Han anbefaler, at man sætter sit site på slankekur:

»Man kan starte med at kigge på størrelsen af sine billeder og på tredjepartskomponenter som Facebook- og Twitter. Er de placeret i toppen af websitet, bliver man for eksempel også påvirket, hvis de er langsomme eller går ned.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen