Berlingske Business

Danske mobiler er for gamle

Danske mobiler er for gamle - 1
Foto:

De illoyale kunder får nye mobiler, mens de loyale betaler gildet, siger Forbrugerrådet.

Langt over halvdelen af de danske mobiler er over et år gamle. Det viser en ny meningsmåling, som TNS Gallup har lavet for TDC blandt 8.125 respondenter. Tæt på hver tredje dansker har en mobil, som er mere end to år gammel. Det betyder, at mange danskere har en mobil, der er gået i stykker på den ene eller anden måde, skriver metroXpress.

»Mobilproducenter laver ikke deres telefoner til at kunne holde mere end tre år. Så går coveret, taster og andre dele af telefonen i stykker. Selve funktionerne bliver også forældede,« siger mobil-ekspert Steen Jørgensen, der er chefredaktør for magasinet Mobil til metroXpress.

Jo yngre man er, jo nyere er ens telefon. Det mener teleanalytiker John Strand, der forklarer, at de trofaste kunder rent faktisk betaler for, at de unge kan få en billig og ny telefon hvert halve år.

»Teleselskaberne skal have nye kunder i butikken, så de lokker med slagtilbud, så man kan få mobiler for en krone. Når man forærer noget dyrt gratis væk, så er der kun de trofaste kunder, som har været i teleselskabet i flere år, der betaler gildet. Og de har typisk en ældre mobil,« siger teleanalytikeren.

Samme opfattelse har Forbrugerrådet.

»Vi ser, at teleselskaberne straffer den loyalitet, som de gode kunder viser dem. Til gengæld belønner de illoyale kunder, som hopper fra selskab til selskab efter slagtilbud,« siger Martin Salamon, som er telepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet til metroxpress.

Forbrugerrådet opfordrer kunderne til at vælge selskaber, som ikke sælger mobiler med tilskud, for eksempel de internetbaserede teleselskaber.

Teleanalytiker John Strand mener, at man skal sætte bindingsperioden op fra de nuværende seks måneder til 12 og 24 måneder, som man har det i udlandet. Det mener Forbrugerrådet dog ikke vil give bedre eller billigere telefoner til forbrugerne.

 
Fik du læst:

De ti mest populære mobiler

De ti dyreste mobiltelefoner mest til blær

Billedserie: Det får du i stikkontakten 2009

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen