Berlingske Business

Danske apps, der sælger

endomondo
Appen Endomondo hjælper folk med at registere data, mens de udøver sport – og blandt andet dele dem med vennerne, finde nye ruter og give hinanden udfordringer. Den findes både i gratis- og betalingsversioner og har samlet i dag 18 millioner brugere.

Det danske computerspil Limbo og sporttjenesten Endomondo er blandt de populære betalingsapps.

En af de apps, der har fået folk til at trykke »køb« og »betal«, når den hentes ned til iPhone og iPad, er computerspillet Limbo udviklet af danske Playdead.

Spillet, der blev lanceret til Microsofts Xbox 360 i 2010 og nu findes på flere platforme, blev 3. juli tilgængelig på Apple-enheder.

I løbet af juli blev det hentet 486.000 gange ifølge tal fra analysevirksomheden Priori Data. Dermed er det en af mest populære betalingsapps, der på verdensplan er blevet lanceret inden for de seneste tre måneder.

Hos Playdead oplyser direktør Dino Patti, at spillet har været længe undervejs til Apple-styresystemet iOS. Virksomheden har valgt en model, hvor brugerne skal betale med det samme – og ikke som i mange andre spil undervejs får tilbudt at tilkøbe funktioner, adgang til nye baner eller lignende.

»Alle spiludviklere overvejer meget, hvordan de skal prissætte spil. I mange spil bliver brugerne hvirvlet ind i en forretningsmodel, hvor de efterfølgende skal betale for alt muligt, men vores vurdering har været, at den type gratismodeller ikke passer til Limbo,« siger Dino Patti.

Limbo er tidligere på Xbox blevet lanceret i demomodeller, som brugerne kan spille, inden de beslutter sig for at købe spillet. Det er dog ikke muligt på Apple-platformen.

Set isoleret på danskernes køb af apps er den danske sportsapplikation Endomondo Sports Tracker Pro blandt top ti hos Android-brugerne. Den hjælper bl.a. folk med at spore distancer, ruter, kalorieforbrænding m.m., når de udøver sport. Den findes også i en gratis udgave og som en abonnementsmodel.

»Det er vores fornemmelse, at folk så småt er ved at vænne sig til, at digitale ydelser også koster penge – også som abonnement på månedlig eller årlig basis,« oplyser medstifter af Endomondo, Mette Lykke, der vurderer, at eksempelvis streamingtjenester som Netflix og Spotify er med til at ændre kulturen på det punkt.

Virksomheden oplyser ikke konkrete tal for, hvor mange der vælger at betale for appen. Men det er ingen hemmelighed, at de fleste fortsat er gratisbrugere. Endomondo har samlet rundet 18 mio. brugere, siden den blev lanceret i 2008, mod ti millioner i juni 2012.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen