Berlingske Business

Dansk topchef forlader Nokia

pix-Jesper Ovesen
Jesper Ovesen (siddende bagest) kørte tæt parløb med Henrik Poulsen (forrest) i deres fælles tid i TDC, som de dengang trimmede og solgte fra i udlandet for at få styr på den danske forretning. Arkivfoto: Mads Nissen Foto:

Jesper Ovesen går som bestyrelsesformand for Nokia Solutions and Networks i forbindelse med Microsofts køb af Nokias mobildivision.

Den danske bestyrelsesformand for verdens tredjestørste leverandør af mobilnetværk, Jesper Ovesen, forlader selskabet.

Jesper Ovesen var frem til marts 2011 koncernfinansdirektør i Danmarks største telekoncern, TDC, hvor han sad solidt på pengekassen i tæt samspil med TDCs daværende koncernchef Henrik Poulsen, som i dag er topchef i DONG Energy.

I september 2011 blev den dengang 54-årige dansker udnævnt til bestyrelsesformand på fuld tid for Nokia Siemens Networks (NSN), Nokias afdeling for produktion og salg af mobilmaster og andet bagved liggende udstyr. NSN, som i dag hedder Nokia Solutions and Networks, efter at Nokia i august 2013 købte sin tyske partner Siemens ud, er verdens tredjestørste efter svenske Ericsson og kinesiske Huawei.

Fratræder ved Microsofts køb

Jesper Ovesen gik straks i gang med at iværksætte en omfattende spareplan, som skal bringe orden i NSNs økonomi, en øvelse, som er lykkedes i tæt samspil med NSNs topchef Rajeev Suri. NSN har gennem en række kvartaler været årsagen til, at Nokia som helhed ikke forlængst har måttet slukke for forbindelsen til omverdenen.

Jesper Ovesen fratræder i forbindelse med, at Microsoft i begyndelsen af 2014 overtager hele Nokias mobildivision med design og produktion af mobiltelefoner. NSN er dog ikke en del af den 40,5 milliarder kroner store handel, som dog slanker selve Nokia betydeligt.

NSN fortsætter dog i Nokia-regi, og Jesper Ovesen vil fortsætte med at være rådgiver for selskabet.

Tosset med tal

Jesper Ovesen kom til TDC fra Lego-koncernen for at få telekoncernen gennoteret på børsen efter fem år med britisk-amerikanske kapitalfonde som ejere. Jesper Ovesen havde i Lego arbejdet sammen med Henrik Poulsen. Jesper Ovesen sad i Kirk-familiens investeringsselskab Kirkbi, indtil han 1. januar 2008 kom til TDC som koncernfinansdirektør (i engelsk fagjargon kaldet CFO). Dengang blev han i Berlingske Business beskrevet således:

»TDCs nye CFO, Jesper Ovesen, er tosset med tal. Hvor andre vellystigt pløjer sig gennem tykke romaner, sluger Jesper Ovesen regnskaber. For ham lever tal, for bag hvert et tal i et regnskab gemmer der sig nemlig et menneske i hans optik:

»For mig er tal ikke et slutprodukt. Det er indikation af, hvad man skal gøre,« siger han.«

Jesper Ovesen er født i 1957 i Hjørring. Han er revisoruddannet i april 1989 og har en cand. merc. aud. fra Handelshøjskolen i København (CBS) fra 1985. I 1991 tog han en PMD (Program for Management Development) i ledelsesudvikling fra Harvard Business School

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen