Berlingske Business

Dansk teletopchef gik selv

pix-Jesper Theill
Jesper Theill Eriksen vender nu tilbage til Danmark efter halvandet år som direktør i Hollands svar på TDC. Arkivfoto: Peter Helles Eriksen, Scanpix Foto:

Uro om fremtiden og gode resultater i bagagen fik tidligere TDC-direktør Jesper Theill Eriksen til at gå fra direktørjob i Holland.

Det var det rigtige tidspunkt at gå nu.

Det siger Jesper Theill Eriksen, tidligere direktør i TDC og gennem de seneste halvandet år direktør i TDCs hollandske modpol, KPN, som han forlader 1. december.

»Frem for alt føler jeg, at jeg har leveret varen og fået vendt virksomheden, så fastnettelefoni nu igen er vækst, ligesom også både omsætningen, kundetallet, markedsandelen og indtjeningen er det - og det var den væsentlige grund til, at de hyrede mig. Oveni har vi på mobilsiden netop lanceret »quadplay«, altså pakken med TV, telefoni og internetforbindelse suppleret med mobiltelefoni. Endelig er der sket en masse, siden jeg kom til KPN. I dag ser virksomheden organisatorisk lidt anderledes ud, og man ønsker at centralisere på tværs af segmenterne. Det får mig til at sige, at det er nok nu,« siger Jesper Theill Eriksen til Berlingske.

Egen beslutning

KPN blev tidligere i år forsøgt overtaget af den mexicanske rigmand Carlos Slims koncern América Móvil, der gerne vil have fodfæste i Europa. Det var KPNs aktionærer ikke udelt begejstrede for, så kampen om magten fortsætter.

Jesper Theill Eriksen understreger, at hans fratrædelse er hans egen beslutning.

»Ja, det er min egen beslutning. De har prøvet at overtale mig til at blive, men jeg føler, at det er et meget godt tidspunkt at sige, at jeg prøver noget nyt. Jeg har drøftet beslutningen med min chef i nogle måneder og har været med til at finde min afløser, som jeg er rigtigt glad for også er valgt til opgaven. Jeg vidste allerede, da jeg trådte til, at jeg ville sørge for at have en god mand til at afløse mig den dag, hvor jeg skulle videre,« siger han.

Det bliver hans vicedirektør for hele privatkundedivisionen, som nu overtager jobbet. De to har arbejdet sammen, siden Jesper Theill Eriksen rykkede til Holland i april 2012, i første omgang som direktør for hele fastnetforretningen, indtil han i november blev direktør for hele KPNs privatkundeforretning.

Intet job på hånden

Han har arbejdet i Holland fire dage om ugen og været hos familien, som er blevet i Danmark de resterende tre dage. Erfaringen fra tidligere udlandsjobs hos TDC - som administrerende direktør for først TDCs litauiske mobilselskab Bite og siden TDC Switzerland i Schweiz - har vist ham, at »det er nemmest, at det bare er mig, der rejser«.

Han har ikke noget nyt job på hånden.

»Telekommunikationsbranchen er vældigt spændende, men jeg kan sagtens forestille mig også andre brancher - i både Danmark og udlandet. Lige nu er intet endeligt. Jeg står til rådighed for KPN frem til 1. januar, men lige nu glæder jeg mig næsten mest til at holde en stille jul,« siger Jesper Theill Eriksen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen