Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Dansk startup allierer sig med britisk fintech-guru

Norfico
De to partnere i Norfico; Michael Juul Rugaard (h) og Kristian Thure Sørensen (v). Foto: Carsten Andersen.

Et boom i dansk og nordisk udvikling af nye finansielle teknologier såsom digitale betalingsløsninger har medført, at et dansk konsulenthus har indgået partnerskab med en international guru inden for området.

De fleste kender til mobilbetalingstjenesterne MobilePay og Swipp, men området for udvikling af nye teknologiske løsninger til den finansielle sektor er langt større og i eksplosiv udvikling - særligt i Danmark, hvor området vurderes til at kunne give op til 5.000 job over de kommende år.

Udviklingen af de nye finansielle teknologier (fintech) blomstrer så meget i Danmark og Norden, at en internationalt anerkendt fintech-guru nu har taget initiativ til indgåelsen af et nyt partnerskab med et dansk konsulenthus, der har speciale i PR og kommunikation inden for fintech.

Der er tale om det danske konsulenthuset Norfico, der er det første og hidtil eneste nordiske konsulenthus, der udelukkende har fokus på fintech. Det nye partnerskab er indgået med det anerkendte engelske konsulenthus Consult Hyperion, der er eksperter i digitale betalinger og digitale identitets-løsninger.

Sammen skal de udnytte deres kompetencer og specialviden om fintech til at få kommende succes-virksomheder inden for ny finansiel teknologi frem i lyset.

Pix: One dollar and euro

I ledelsen i engelske Consult Hyperion sidder blandt andre betalingsguruen David Birch, der udover at have skrevet en række bøger om digital identitet og digital betaling anses for at være blandt Europas mest indflydelsesrige kommentatorer inden for nye betalingsløsninger.

Han ser frem til at få gavn af Norficos nordiske markedskendskab i arbejdet med de nordiske projekter.

»Vi er glade for at kunne tilbyde nordiske kunder en kombination af Consult Hyperions dybe teknologi-ekspertise og Norficos markedsviden og evne til at formidle komplekse problemstillinger. I en tid, hvor sektoren for betalinger er under hastig forandring, mener vi, at Norfico med deres dedikerede fintech-fokus effektivt kan bane vejen for Consult Hyperions thought-leadership inden for digital identitet, betalingsløsninger, transaktionsteknologi og finansiel inklusion til dynamiske, højt digitaliserede, mobil-orienterede markeder,« siger David Birch.

Det er under et år siden, at Norfico, som står for Nordic Fintech Consulting, blev grundlagt.

Young man in blue shirt holding Innovation

De to partnere i det danske konsulenthus ser derfor partnerskabet, der blev til på Consult Hyperions initiativ, både som en stor anerkendelse og en markant styrkelse af virksomhedens kapacitet. Partnerskabet medfører ifølge Norfico, at konsulenthuset fremover har omkring fyrre internationalt anerkendte konsulenter at trække på.

»Norfico er det eneste bureau i Norden, som kombinerer strategiske konsulentydelser med ydelser inden for kommunikation og PR – udelukkende med fokus på fintech. Samarbejdet med Consult Hyperion booster vores kapacitet på konsulentdelen helt enormt, så vi fra i dag af er i stand til at binde an med selv meget store strategisk og teknisk komplekse opgaver,« siger Kristian Thure Sørensen, partner i Norfico.

Udover partnerskabet med Consult Hyperion er Norfico i gang med at skabe et bredt netværk og samarbejde med en række PR-bureauer uden for Norden, siger Michael Juul Rugaard, også partner i Norfico.

»I forvejen er vi i fuld gang med at etablere verdens første globale netværk af indtil videre ti PR-bureauer uden for Norden, der alle ligner os med hensyn til fintech-fokus, og det har givet os helt nye muligheder på PR- og kommunikationsfronten. Med Consult Hyperion-partnerskabet oveni er Norfico i realiteten en langt stærkere virksomhed i dag, end vi var for bare to måneder siden, og vi glæder os selvfølgelig til, at den styrke skal komme vores kunder til gavn,« siger Michael Juul Rugaard.

billede

Ifølge en rapport fra slutningen af 2015 udarbejdet af Oxford Research og Rainmaking Innovation kan fintech-sektoren skabe op mod 5.000 job i Danmark over de næste fem år.

I dag består den danske fintech-sektor af 368 virksomheder og omkring 14.000 ansatte. 49 procent af dem arbejder i store teknologikoncerner som Nets, Bankdata og IBM, mens 47 procent arbejder i store finanskoncerner som Danske Bank, Nordea og Tryg.

De resterende fire procent er ansat i opstartsvirksomheder.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen