Berlingske Business

Dansk spiludvikler takker nej til 4,3 milliarder kr.

Iværksætteren David Helgason, der er direktør for spilteknologiudvikleren Unity
Iværksætteren David Helgason, der er direktør for spilteknologiudvikleren Unity Foto:

De begyndte som spiludviklere på IT-Universitetet. Nu har de - ifølge solide rygter i branchen - sagt nej til et tilbud om opkøb af deres spilmotorfirma Unity på 4,3 milliarder kroner.

Den danske spilmotor Unity er en succes. Faktisk så stor en succes, at et ukendt firma kom med et tilbud om opkøb for svimlende 4,3 milliarder kroner - 750 millioner dollars. Og Unity-folkene sagde nej tak. Det skriver version2.dk.

Det skriver Pocketgamer.biz, som ligesom andre computerspil-medier har opsnappet historien om opkøbsforsøget. Unitys officielle kommentar er, at man ikke kan kommentere på historien, men at man - hvis man nu tilfældigvis fik sådan et tilbud - ville sige nej.

Unity står bag et spiludviklingsmiljø og en spilmotor, som gør det nemt at skabe spil, der derefter kan køre på langt de fleste platforme. Firmaet blev skabt af tre spiludviklere fra IT-Universitetet i en kælder, med en Mac-version og et plugin til at køre spil i browseren, men har siden udvidet voldsomt og fik for eksempel stor succes med softwaren til at udvikle iPhone-spil.

I dag bruger to millioner udviklere værktøjerne fra Unity, som udover at være nemme at komme i gang med også altid har været prissat lavt. For mindre firmaer og privatpersoner er det således gratis at bruge Unitys software.

Med så mange faste brugere er Unity ikke bare det største spiludviklingsmiljø, der findes i dag, men også blandt de største platforme til softwareudvikling i det hele taget, på niveau med C , Python og Ruby-on-Rails, skriver firmaets direktør David Helgason i et blogindlæg, ifølge Develop-online.net.

Forklaringen på, at Unity sagde nej tak til de 4,3 milliarder kroner kan være, at stifterne af firmaet hellere vil gå på børsen og dermed bevare mere af kontrollen over deres firma, spekulerer Pocketgamer.biz.

Unity beskæftiger lige nu 229 medarbejdere i 27 lande.

Deltag i debatten på version2.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen