Berlingske Business

Dansk spilsucces tjener millioner hjem

pix-Subway Surfers
En scene fra det populære, danskudviklede »Subway Surfers«. Foto: Sybo Games

»Subway Surfers« spilles dagligt af 27 millioner og er en guldgrube for de to danske firmaer bag.

To danske computerspilfirmaer oplever så stor succes med deres fælles hit »Subway Surfers«, at de kan levere et overskud på seks millioner kroner pr. medarbejder.

Det er Sybo Games i København og Kiloo i Aarhus, der ifølge Finans.dk leverer overskud på henholdsvis 163 millioner kroner for et helt år og 33,1 millioner kroner for fire måneder på det spil, som siden lanceringen i 2012 har indtaget mobiltelefoner og tavle-PCer med storm. Dagligt bruges det af 27 millioner spillere, der hopper rundt mellem togvogne.

pix-Unity

Dermed stikker de ud i en computerspilbranche, som i 2013 - hvilket er de nyeste tal fra Danmarks Statistik - talte, 139 virksomheder, som beskæftigede 721 ansatte og omsatte for 823 millioner kroner, hvoraf 668,8 millioner var eksport.

Spillandskabet er præget af nogle få meget store spillere og masser af mindre virksomheder. 65 procent af dem ligger i hovedstaden, de øvrige i resten af landet.

Sybo Games ejes af Sylvester Rishøj Jensen og Bodie Jahn-Mulliner, Kiloo af brødrene Simon og Jacob Møller.

pix-Computerspil

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen