Berlingske Business

Dansk softwareselskab solgt i milliardhandel

pix-Mogens Elsberg
Mogens Elsberg forlader E-conomic i forbindelse med salget. Han har siddet i spidsen for det succesrige, danske softwareselskab i blot et år. Arkivfoto: Sophia Juliane Lydolph, Scanpix Foto:

Succesrig, dansk regnskabssoftware overtages nu af den norske IT-koncern Visma, og E-conomic siger farvel til sin direktør, Mogens Elsberg.

Den nordiske IT- og konsulentkoncern Visma med hovedsæde i Norge har for halvanden milliarder kroner købt det danske softwareselskab E-conomic, som samtidig siger farvel til sin direktør gennem blot et år.

Visma køber E-conomic, som har succes med at lave regnskabssoftware, der bruges gennem nettjenester (såkaldt »cloud computing«), fra kapitalfonden HG Capital, som selv overtog E-conomic for halvandet år siden.

Farvel til Mogens Elsberg

E-conomic har haft den tidligere direktør for GN Netcom, Mogens Elsberg, i toppen gennem det seneste år, men Mogens Elsberg, der i februar fyldte 60 år, har sagt nej til at fortsætte under de nye ejere. I stedet bliver Eilert Giertsen Hanoa konstitueret som administrerende direktør for E-conomic, indtil en permanent afløser er fundet. Han har været hos Visma siden 2011 og er direktør for afdelingen for forretningssoftware til små og mellemstore virksomheder.

Parterne har ikke selv oplyst salgsprisen, som ifølge Computerworld ligger på omkring halvanden milliarder kroner.

Visma købte så sent som i sidste uge den 30 år gamle danske virksomhed PBJ A/S med 70 medarbejdere, som leverer personalehåndteringsløsninger med Epos-systemet til danske virksomheder og offentlige institutioner. PBJ omsatte i 2014 for 52 millioner kroner fra de to adresser i Brøndby og Aarhus.

»Overtagelsen af E-conomic udgør en vigtig brik i Vismas fokus på automatisering og effektivisering i regnskabsvirksomheder og små og mellemstore virksomheder i Danmark. Ved at udvikle videre på E-conomic vil det give nye muligheder og skabe værdi for eksisterende og nye kunder i Danmark,« siger Vismas administrerende direktør, Øystein Moan, i en kommentar.

E-conomics omsætning voksede i 2014 med 35 procent. Selskabet, der er etableret i København i 2001, fortsætter som en selvstændig del af Visma-koncernen. E-conomic har 250 ansatte og tæt ved 100.000 brugere af onlineregnskabsprogrammet E-conomic samt flere end 325.000 registrerede brugere af onlineregnskabsløsningen Debitoor, som er målrettet freelancere og enkeltmandsvirksomheder.

IT-Branchen: Dejligt at se nordisk opkøb

Visma har over 400 medarbejdere i Danmark og er en del af Visma-koncernen, som i Norden beskæftiger 6.400 medarbejdere og i 2014 omsatte for 7,1 milliarder norske kroner.

I brancheorganisationen IT-Branchen glæder salget af E-conomic administrerende direktør Birgitte Hass.

»Det er dejligt at se en nordisk virksomhed, der køber op og kan se potentialet i en dansk virksomhed som e-conomic. Med opkøbet fastholder de kompetencerne her i Norden og vil have Norden og Danmark som udgangspunkt for deres fremtidige strategi. E-conomic er en af de virksomheder, som har haft held med at flytte forretningen op i skyen. Dermed er de også klar til et mere internationalt marked og et endnu større vækstpotentiale,« siger hun i en kommentar.

E-conomic er repræsenteret i Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Spanien, Storbritannien, Polen og Frankrig.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen