Berlingske Business

Dansk rekordsalg af computerspil

pix-Computerspil
De fleste computerspil købes nu digitalt, men der er stadig salg i de fysiske spil ude i butikkerne. Arkivfoto: Andrew Yates, AFP/Scanpix Foto:

Nye spillekonsoller trækker spilsalget godt op.

Danskerne har aldrig købt så mange computerspil, som vi gjorde i 2014. 1,53 milliarder kroner lagde vi i butikkerne og på nettet.

Sonys nye spillekonsol Playstation 4 og Microsofts tilsvarende Xbox One har for alvor sat fart på salget, og også spil til smartphonetelefoner og tavle-PCer trækker godt opad.

70 procent af den samlede omsætning på spil til konsoller, PCer og mobilt udstyr kommer nu fra det digitale salg, som er steget med 12 procent. Spil, der købes fra mobilt udstyr, er vokset med 33 procent, mens spil, som købes og hentes direkte fra spillekonsoller koblet på Internet, er steget med 22 procent, viser friske tal fra Multimedieforeningen, som samler virksomheder der producerer og distribuerer PC- og konsolspil.

Hurtigere skifte end tidligere

»Overgangen til Playstation 4 og Xbox One er gået over al forventning og langt hurtigere, end vi har set ved tidligere generationsskifter,« siger Morten Nielsen, formand for Multimedieforeningen, om de nye spillekonsollers indtog.

I 2013 blev der i Danmark solgt spil for 1,43 milliarder kroner.

På verdensplan har analysehuset Gartner anslået, at der i 2014 blev omsat 102 milliarder dollars på salg af computerspil i alle afskygninger, mens det i år vil nå 111 milliarder dollars i salg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen