Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Dansk musiksalg vokser igen

pix-Mand med musik
58 procent af indtægterne i den danske musikbranche kommer nu fra, at vi i stort omfang streamer musik via internettjenester som Spotify, Wimp, TDC Play og Deezer. Arkivfoto: Iris/Scanpix

For andet år i træk går det fremad. Streamingtjenesterne er den store trækmotor, men også vinylplader er begyndt at sælge for millioner.

Salget af dansk musik stiger for andet år i træk. Streamingtjenesterne lægger flere og flere penge i kassen, og samtidig vokser interessen for de gode, gamle vinylplader.

I 2014 blev der i alt solgt for 437 millioner kroner indspillet musik i Danmark mod 429 millioner kroner i 2013, og nu kommer 58,5 procent af omsætningen - eller 256 millioner kroner - fra streamingtjenester, hvor man via internetforbindelsen lytter til musik. Danskernes begejstring for streaming, både købte abonnementer og gratis lytning med annoncer, er det, der trækker det samlede salg op. De store streamingtjenester som Spotify, Wimp, TDC Play og Deezer betaler nu 50,5 procent mere end for et år siden.

Det viser friske tal fra musikbranchens forening IFPI.

Salget af CDer og købt, downloadet musik falder derimod. Salget af CDer er faldet med 26,7 procent og udgør nu 23,8 procent af det samlede musiksalg, mens købt, downloadet musik er faldet med hele 36,1 procent og nu blot udgør 15,8 procent af musiksalget herhjemme.

Bedre salg af vinylplader

Derimod er der stadig vækst i salget af gamle vinylplader. Det er gået hele 27,9 procent frem i løbet af 2014, om end det stadig kun udgør en beskeden del på 1,7 procent af indtægterne fra indspillet musik. Alligevel kommer der 7,6 millioner kroner ind på salg af vinylplader mod 5,9 millioner i 2013.

»Musikbranchen har gennemgået en hæsblæsende udvikling i løbet af de seneste år. Vi har slået en del kolbøtter undervejs, men den fortsatte vækst i branchen giver os en tro på, at vi er på rette vej,« siger bestyrelsesformand i IFPI, Henrik Daldorph, i en kommentar.

Danskerne lytter hver dag til flere end 750.000 forskellige numre gennem streamingtjenesterne. Til sammenligning hentes der kun omkring 30.000 numre hver uge fra downloadportalerne, viser IFPIs tal.

Musikselskaberne har også indtægter fra andre områder end indspillet musik, heriblandt salg i udlandet, sponsorater, livemusik ved koncerter og synkronisering. I alt hentede de i 2014 85,3 millioner kroner på disse aktiviteter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen