Berlingske Business
17:07Pandora og Vestas fik høvl på rød aktiedag

Dansk it-komet ramt af hård nedtur: Indtjeningen falder 86 pct.

ceo
CEO, direktør Mikael Lyngsø, Stibo Systems i Aarhus. Foto:

Efter en lang årrække med tårnhøje vækstrater er Stibo Systems ramt af pludselige modgang. Skærpet konkurrence, prisfald og store investeringer får indtjeningen til at falde 86 pct.

Det seneste år har været overraskende hårdt for it-koncernen Stibo og særligt vækstselskabet Stibo Systems, skriver Finans.

Hans O. Damgaard, der er adm. direktør for Stibo-koncernen, glæder sig over, at udviklingen i selskabet nu er vendt, men medgiver, at nedturen for Stibo Systems er den primære forklaring på, at Stibo-koncernen nu må offentliggøre et skuffende 2016/17-regnskab. Omsætningen i koncernen falder 10 pct. til 1,8 mia. kr., og resultatet før skat styrtdykker 86 pct. til 22 mio. kr.

Stibo Systems leverer it-løsninger inden for området Master Data Management (MDM), som hjælper virksomheder med at standardisere, systematisere og anvende enorme mængder data om blandt andet kunder, leverandører, lagre og produktspecifikationer.

global

Markedet for disse løsninger har i en årrække været i rivende vækst, og Stibo Systems har erobret en global markedsandel på 10 - 15 pct. Virksomheden leverer it-løsninger til virksomheder som Walmart, Philips, Sony, Siemens, Mercedes-Benz, McDonalds, Carrefour, Morrisons og MasterCard, skriver finans.

Stibo Systems har i en længere årrække været i konstant vækst, og medarbejderne fra Stibo Systems kunne gå på vandet, men det seneste regnskabsår har budt på en iskold dukkert.

»Det marked, som Stibo Systems arbejder i, er nu blevet modnet, og konkurrencen er blevet skærpet. Når det sker, så falder priserne. Det er helt efter bogen, men det er sket overraskende hurtigt og voldsomt. Da vi blev ramt af nedturen, kunne vi i princippet vælge to veje: Enten at være defensive og spare os gennem krisen.

Eller at være offensive og øge investeringerne. Vi valgte det sidste, og det er efter min bedste vurdering den eneste rigtige vej for en virksomhed som Stibo. I den her branche er du »hero or zero«. Det er farligt at stå stille og tabe markedsandele,« siger Hans O. Damgaard til Finans.

05BUSerhvervsstyrelsen-Be#2.jpg

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen